Acasă Stiri ”Anul are 12 luni, nu aștepta vara! Documentele de călătorie pot...

”Anul are 12 luni, nu aștepta vara! Documentele de călătorie pot fi făcute din timp!”

Ministerele Afacerilor Externe (MAE) și Afacerilor Interne (MAI) au lansat campania de informare privind conștientizarea de către cetățenii români a necesității de a solicita, în timp util, eliberarea unor noi documente de călătorie pe tot parcursul anului calendaristic, nu doar în perioada de vară.

”Este un demers comun cu MAI pe care îl realizăm, astfel încât să nu existe o perioadă de vârf în care aglomerațiile să ducă la sincope în activitatea noastră și ca toate procesele care duc la eliberarea documentelor de călătorie să se desfășoare în mod eficient. Este o campanie care va rula mai mult timp, pe mai multe paliere și spoturile vor fi difuzate prin mai mulți vectori de comunicare”, a afirmat Cosmin Dinescu, secretarul general MAE.

El a mai precizat că această campanie ”se va derula pe mai multe luni, astfel încât mesajul să fie ”cât mai pregnant și să își atingă publicul țintă”.

”Vom folosi cât de multe posibilități. Vom difuza sporturile video la televiziunile din țară, le vom difuza la posturile de radio din țară și străinătate. De asemenea, vom folosi social media. În ceea ce privește comunitățile din străinătate, vom încerca să transmitem mesajul prin intermediul nu doar al misiunilor diplomatice și consulatelor, ci și prin intermediul asociațiilor de români și al parohiilor Bisericii Ortodoxe din străinătate. Vom folosi prilejul de a distribui materiale informative prin intermediul agențiilor de turism, al companiei Tarom, la Metrorex”, a mai spus Dinescu.

Potrivit secretarului de stat din Ministerul Afacerilor Interne, Daniel Robert Marin, cererile de eliberare a documentelor de călătorie au crescut cu 30% faţă de 2016, respectiv de la 1.044.000 la 1.280.000 de solicitări.

„Ideea principală a acestor modificări legislative este de creştere a valabilităţii paşaportului simplu electronic, precum şi de clarificare a situaţiilor în care se poate obţine un paşaport simplu temporar. Propunem ca pentru persoanele cu vârsta de peste 25 de ani, să dublăm valabilitatea paşaportului simplu electronic de la cinci la zece ani„, a spus Marin. Reprezentantul MAI a adăugat că s-a ales vârsta de 25 de ani ţinând cont de faptul că, după această vârstă, schimbările de fizionomie sunt mai puţin accentuate într-un interval de zece ani, menţionând că în majoritatea statelor membre ale UE paşapoartele simple electronice au termen de valabilitate zece ani.

„După eliberarea paşapoartelor electronice cu valabilitate de zece ani, apreciem că, pe termen mediu şi lung, se va înregistra o scădere a volumului de solicitări la serviciile noastre de paşapoarte şi la consulate şi, în acelaşi timp, se va înregistra o reducere efectivă a costurilor pe care le suportă cetăţeanul”, a precizat Marin. Totodată, pentru copiii cu vârste de până la 12 ani, paşaportul simplu electronic va fi valabil trei ani, iar pentru adolescenţii cu vârsta cuprinsă între 12 şi 15 ani va fi valabil cinci ani.

De asemenea, în cazul paşapoartelor simple temporare, după cum a precizat el, propunerea legislativă este de limitare a situaţiilor în care se solicită un astfel de document şi modificarea termenului de eliberare în anumite situaţii, exclusiv în situaţii obiective, cu prezentarea documentelor ce dovedesc urgenţa.

În prezent, o persoană poate solicita un paşaport simplu temporar, valabil doar un an, dacă declară că nu dispune de timpul necesar pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic, fără a preciza motivul urgenţei invocate.

„Pentru a evita astfel de situaţii, propunem ca paşaportul temporar să fie eliberat în termen scurt, de la două ore până la maximum trei zile cum se întâmplă în prezent, doar în anumite cazuri, clar reglementate, cu obligaţia prezentării documentelor care dovedesc urgenţa”, a spus secretarul de stat, la sediul MAE, cu prilejul lansării campaniei de informare în vederea conştientizării de către cetăţenii români a necesităţii de a solicita eliberarea unor noi documente de călătorie în timp util.

“Știm foarte bine că ne aflăm într-un context în care în urma aderării României la Uniunea Europeană, avem o comunitate extrem de mare de cetățeni români care se află în străinătate. Putem spune că anual sunt în jur de 6 milioane de cetățeni românil, 4 milioane care rezidează în străinătate și două milioane de turiști anual. Acest lucru se reflectă în mod corespunzător cu privire la activitatea Ministerului Afacerilor Externe în ceea ce privește asigurarea de servicii consulare  de calitate pentru cetățenii români, practic, în ultima perioadă existând o medie de două milioane de servicii consulare solicitate în fiecare an, ceea ce arată atât creșterea magnitudinii acestor chestiuni, cât și provocările cărora MAE  trebuie să le răspundă. În acest context, demersurile noastre s-au îndreptat către eficientizarea serviciilor și activităților  consulare.

În prezent, există patru sisteme informatice consulare care sunt perfect integrate și care au fost realizate de MAE tocmai în ideea creșterii celerității cu care se face răspunsul către solicitările servicilor consulare. Două dintre acestea a aplicabilitate directă pentru cetățenii români din străinătate, Centrul de contact și suport al cetățenilor români din străinătate și site-ul de informații consulare. Extinderea rețelei consulare este un alt fapt, care contribuie la servicii consulare de calitate, deoarece avem în plan deschiderea de noi oficii consulare. În acest sens, în următoarele zile va avea ceremonia oficială de inaugurare a Consulatului General de la Bari, iar în cursul anului viitor sperăm în operaționalizarea consulatelor generale de la Manchester, Stuttgart, Miami, Edinburgh și la Salzburg”, a mai declarat  secretarul general al Ministerului Afacerilor Externe, Cosmin Dinescu, în acest context.