Acasă Cultura / Culte ICR Berlin deschide 2018 cu Expoziția Contemporary Infinite

ICR Berlin deschide 2018 cu Expoziția Contemporary Infinite

Institutul Cultural Român din Berlin găzduiește la Galeria Contemporary Infinite o expoziție care reunește cele mai recente lucrări de artă realizate de Gregor Hildebrandt și Milen Till, curatoriată de Maria Nitulescu. Vernisajul se va desfășura pe 2 februarie, cu începere de la orele 19.00, expoziția putând fi vizitată până pe 21 martie 2018. Ca eveniment conex va avea loc un artist talk, la care vor participa cei doi artiști și curatoarea (20 februarie, orele 19.00).Conceptul expoziției, cât și lucrările prezentate sunt inspirate din creația și viziunea radicală a celor doi artiști români, Constantin Brâncuși și Andrei Cădere. Inovațiile lor, cât si ideile geniale au la bază teme universale precum aceea a infinitului. Atât Gregor Hildebrandt cât și Milen Till prin modul lor de a trata noțiunea de infinit prin sculptură și colaj, reușesc să aducă istoria artei într-un discurs contemporan. Prin abordarea semiotică, operele de artă prezentate îmbină elemente vizuale și principii fudamentale ale formelor caracteristice lui Brâncuși și Cădere. Tipologia expunerii totodată atrage atenția asupra importanței acordate modului în care lucrările comunică în spațiu.

Constantin Brâncuși (1876 – 1957) este adesea desemnat drept un inițiator al modernismului și unul dintre cei mai influenți artiști ai secolului XX. Brâncuși s-a născut în România, iar în anul 1904 a pornit pe jos spre Paris, unde cariera sa a luat avânt. În procesul său de creație artistică, atât forma în raport cu spațiul, cât și materialiatea au jucat un rol important pentru marele sculptor. El producea adesea variațiuni ale aceleiași sculpturi, reluând anumite teme în nenumărate variante.

Una dintre lucrările remarcabile ale lui Brâncuși este Coloana Infinitului (1938), care a servit de-a lungul timpului drept inspirație pentru mulți artiști, printre care chiar Andrei Cădere (1934-1978), unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai artei conceptuale radicale.

Andrei Cădere s-a născut în Polonia, dar a crescut în România și a emigrat la Paris în 1967. El a devenit cunoscut pentru Bara de lemn rotund (1973), coloana-baston portabilă, compusă din elemente cilindrice colorate, a căror lun­gime este egală cu diametrul și a căror or­donare cromatică, după un anumit algo­ritm, include, întotdeauna, o eroare volun­ta­ră. Prin opera sa, Cădere transcende limitele tradiționale dintre pictură și sculptură, definindu-și practica artistică „peinture sans fin” („pictură fără sfârșit”).

Expoziția își propune să sublinieze momentul în care conceptul artistului și creația individuală sunt mai presus de relația de simbioză în care se află acestea cu influența artistică sub care se nasc.

În acest caz, Gregor Hildebrandt creează o coloană aditională seriei sale, adesea considerată un omagiu adus artiștilor care îl inspiră. Cu ocazia acestei expoziții, el creează Brâncuși, Cădere (2018), o coloană compusă din discuri de vinil colorate si modelate în formă de boluri, montate pe un soclu de marmură. Lucrarea se extinde pe verticală și are la bază un singur element repetat, dar totodată variat prin alternanța culorilor. Artistul evocă tema infinitudinii prin ritmicitatea formei bine definite, cu proporții și compoziție a culorilor precis determinate. El lasă loc pentru interpretări si „întâlnește privitorul în proporție și suprafață”, dar în același timp oferă indicii clare prin titlul lucrării.

Pe de altă parte, Milen Till prezintă Constantin, Cădere, o lucrare dedicată acestei expoziții, care face parte din seria Wie aus dem Gesicht geschnitten (2017- proces continuu), un colaj ludic care prezintă portretul lui Brâncuși ilustrat cu coloana sa nesfârșită și pe cel al lui Cădere, cu bara sa din lemn rotund. Prin jocul său de imagini, controlat, Till asociază simbolic destinele celor doi artiști într-o singură lucrare. Noțiunea de infinit este prezentă prin elementele vizuale utilizate, dar și ca un concept al nenumăratelor posibilități de compunere a imaginilor eterogene într-un tablou. Opera lui Till poate fi considerată si o aluzie către cultura internetului în spațiul contemporan, în care „copy-paste” fac parte dintr-un un limbaj comun.

Creațiile lui Gregor Hildebrandt și Milen Till au un punct de întâlnire comun prin referința lor specifică către istoria artei. Această expoziție nu este doar un tribut adus lui Constantin Brâncuși și lui Andrei Cădere, dar mai ales un imbold pentru vizitatori de a reflecta asupra evoluției unei direcții artistice de-a lungul a cel puțin trei generații de artiști, dintr-o perspectivă contemporană.

Gregor Hildebrandt s-a născut în 1974 la Bad Homburg, iar acum locuiește și lucrează în Berlin. A absolvit Hochschule der Künste Berlin în 2002, după ce ulterior studiase la Universitatea din Mainz în perioada 1995-1999. Din anul 2015, Hildebrandt a fost numit profesor de pictură la Akademie der Bildenden Künste München. Procesul de creatie a lui Gregor Hildebrandt se bazează pe reprezentari minimaliste asociate cu aspecte ale artei conceptuale, de multe ori aducând referințe către muzică, film, literatură și istoria artei într-o logică multivalentă. El foloseste frecvent casete si viniluri înregistrate cu muzică, ca mediu artistic.

Milen Till s-a născut în 1984 la München, unde în prezent studiază la Akademie der Bildenden Künste München. Locuiește și lucrează în München. Practica sa artistică este adesea orientată spre colaj, deși lucrează într-o varietate de tehnici, incluzând fotografie, obiect sau instalație conceptuală. De cele mai multe ori combină două imagini paralele sau obiecte, care împreună formează o simbioză suprarealistă. Till lucreaza cu valori estetice bine definite, însă prin abordarea ludică pe care o adoptă lasă loc pentru interpretări, iar adesea mesajul imaginilor este echivoc pentru privitor. În operele sale foloseşte ca surse de inspiraţie trăiri din viaţa de zi cu zi, compuse sau suprapuse cu fragmente de imagini ale personalităților, de obicei din istoria artei, explorând potenţialul artei în conceperea unor teme ale identităţii și istoriei.