ICR Berlin deschide stagiunea de toamnă cu „Faleze de nisip”

ICR Berlin deschide stagiunea de toamnă cu „Faleze de nisip”

ICR Berlin a iniţiat la începutul anului 2013 programul permanent Cinema-TEK, care prezintă cele mai importante creaţii cinematografice româneşti de dinainte şi de după Revoluţie. Prin cele 10 proiecţii de film la sediu, programul Cinema-TEK prezintă atât publicului german, cât şi diasporei române din Berlin, o serie de creaţii cinematografice documentare sau de ficţiune ale unor regizori români importanţi, precum Pintilie, Tatos, Săucan, Gulea, Danieliuc sau Piţa.

În cadrul seriei au fost proiectate deja cele mai recente două documentare regizate de Radu Gabrea,  filmul ”Moromeţii”, în regia lui Stere Gulea, „Secvenţe“, în regia lui Alexandru Tatos, „Filantropica“ in regia lui Nae Caranfil şi „Niki Ardelean, colonel în rezervă” în regia lui Lucian Pintilie. Radu Gabrea si Stere Gulea au fost prezenţi la proiecţie şi au participat la o discuţie cu numerosul public.

Pe data de 19 septembrie, ICR Berlin prezintă una dintre cele mai curajoase producții realizate înainte de 1989, filmul „Faleze de nisip” (1983), în regia lui Dan Pița. Scenariul filmului este semnat de Bujor Nedelcovici şi are în distribuţie nume mari ale filmului românesc: Victor Rebengiuc, Gheorghe Visu, Carmen Galin, Răzvan Vasilescu, Dorel Vişan, Mircea Anghelescu, Oana Pellea şi alţii. Filmul este evocator pentru perioada sumbră pe care o traversa România în plin cult al personalității ceaușiste. „Faleze de nisip” este un film cu caractere puternice și conflicte psihologice acute, atipic pentru perioada în care este produs, pentru că demască efectele pe care ideea de „om nou” dedicat „eticii socialiste” le-a produs în conştiinţele tuturor. Din acest motiv, filmul a stârnit mânia oficialităților comuniste, care au interzis filmul şi l-au exclus complet din filmografia lui Dan Piţa .

„Faleze de nisip” este construit în jurul a două personaje interesante, Hristea, un chirurg cu reputație profesională și multe relații și Puştiul, în aparență un ratat, dar care se dovedeşte a fi un caracter foarte puternic. Aflat la mare în concediu, Hristea observă că i s-au furat de pe plajă lucrurile și decide să îşi facă singur dreptate. Antrenându-şi veleităţile de detectiv, Hristea îl acuză, pe baza unei vagi asemănări fizice cu adevăratul făptaş, pe un tânăr ce se afla în aceeași zi, pe aceeași plajă. De-a lungul anchetei, ghidat de himera adevărului și dreptăţii, Hristea îl constrânge pe tânăr să recunoască o vină inexistentă. „Tinerii sunt întotdeauna vinovați”, susţine el.

Dan Piţa este unul dintre cei mai importanţi regizori români. Dan Piţa este un reprezentant al minimalismului si neorealismului cinematografic. Şi-a făcut debutul regizorial cu pelicula „Apa ca un bivol negru“, un documentar despre inundaţiile catastrofale din 1970, realizat împreună cu Mircea Veroiu, Iosif Demian, Dinu Tănase şi Stere Gulea. Filmele sale de dinainte de revoluţie au atras adeseori furia autorităţilor comuniste şi au fost supuse cenzurii. Printre acestea se numără şi pelicula „Faleze de nisip“, dar şi „Concurs“, „Dreptate in lanţuri“, segmentele din „Nunta de piatră“ şi „Duhul aurului“. Acestea din urmă, filme-reper ale cinematografiei autohtone, l-au consacrat pe Dan Piţa în rândul cineaştilor de valoare. Recunoaşterea sa internaţională a venit odată cu lansarea filmului „Pas in Doi”, distins cu Ursul de Argint la Berlinală în 1985. Şi filmul său „Hotel de Lux“ din 1993 a fost apreciat de critica internaţională şi distins cu Leul de Argint la Festivalul de la Veneţia.

Filmul „Faleze de nisip“ va fi proiectat la sediul institutului în limba română cu subtitrare în limba engleză.