Angel Tîlvăr : “Protejarea drepturilor consumatorilor în era digitală reprezintă o provocare”

Angel Tîlvăr : “Protejarea drepturilor consumatorilor în era digitală reprezintă o provocare”

Foto: stiri.tvr.ro

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este marcată în fiecare an la 15 martie, fiind axată pe informarea cetăţenilor asupra importanţei cunoaşterii şi protejării drepturilor lor de consumatori.

În calitatea mea de deputat, dar și de președinte al Comisiei pentru Afaceri Europene am fost, sunt și voi fi mereu preocupat de respectarea, îmbunătățirea şi protecţia drepturilor consumatorului român care astăzi este un consumator european. O societate europeană în care drepturile consumatorilor sunt respectate este o dovadă a funcționării economiei pe bază de principii și valori.

Astăzi, 15 martie 2018, cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, mișcarea consumatorilor ”Consumers International” lansează un apel la o piaţă digitală echitabilă, solicitând acces la internet corect și sigur, acțiuni împotriva falsificărilor şi a fraudelor, precum și o mai bună protecție online a consumatorilor (”Making digital marketplaces fairer – For World Consumer Rights Day 2018, we’re calling for access to fair and secure internet for all, action against scams and fraud, and better consumer protection online”).

Amploarea comerțului online și dinamica pieții presupun procese de adaptare continuă a legislației. Protejarea drepturilor consumatorilor în era digitală reprezintă o provocare. Mai mult, Agenda Consumatorului European a așezat consumatorii în centrul preocupărilor pieței unice.

Așadar, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor reprezintă un prilej important pentru implicarea şi mobilizarea tuturor, inclusiv a noastră, a parlamentarilor, care avem datoria ca, alături de Guvern, să ne asumăm responsabilitatea realizării strategiilor și obiectivelor atât în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, cât şi al apărării drepturilor şi intereselor acestora.

În data de 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy rostea către Congresul american un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii.

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983 de către mișcarea consumatorilor ”Consumers International”, devenind o importantă ocazie pentru mobilizarea cetățenilor în privința cunoașterii și protejării drepturilor ce le revin în calitate de consumator.

Politica europeană în materie de protecţie a consumatorilor are ca obiectiv protecţia sănătăţii, a siguranţei şi a intereselor consumatorilor, în temeiul articolului 169 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Această politică promovează dreptul consumatorilor la informare, educare şi organizare în vederea apărării intereselor lor. 

În România, problematica drepturilor de bază ale consumatorilor a fost reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, aprobată prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare. Deşi nu este singurul organism cu atribuţii în domeniu, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor reprezintă organul de specialitate al administraţiei publice centrale căruia îi revine principala sarcină în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor.