“Blouse Roumaine, Femme roumaine”

“Blouse Roumaine, Femme roumaine”

În ajunul sărbătorii Sânzienelor, publicul pasionat de artă din capitala lusitană se va bucura de vernisajul expoziţiei “Blouse Roumaine, Femme roumaine”(Bluza românească, femeia româncă).

Evenimentul, organizat pentru a celebra Ziua Internaţională a Iei, se va desfăşura pe 23 iunie, în Lisabona.

Invitați de onoare vor fi curatorul Cela Neamțu, personalitatea cea mai reprezentativă a tapiseriei românești contemporane și marele romancier portughez Rui Zink. Pe simeze se vor afla mai mult de 50 de lucrări în tehnici foarte diverse, propuse de 46 de plasticiene din toate domeniile: pictură, grafică, sculptură, ceramică și fotografie.

ICR Lisabona a provocat artistele invitate (între care se regăsesc nume sonore ale artei românești contemporane precum Cristina Bolborea, Ștefania și Liliana Cenean, Celina Grigore, Stela Lie, Cela Neamțu, Carmen Paiu, Marilena Preda-Sânc, Beti Vervega, Andra Bădulescu-Vișniec și altele) să transpună ia în secolul XXI, să dea motivelor prezente pe veștmântul tradițional o dimensiune artistică potrivită contemporaneității.

Vernisajul a fost nu întâmplător programat în ajunul sărbătorii precreștine a Sânzienelor, al căror mit face parte (împreună cu cel al tinereții fără batrânețe) din chiar materia primordială a spiritualității românești.

Prezentă în creaţiile unor autori definitorii (plecând de la „zugravul de subţire” Pârvu Mutu şi ajungând până la Henri Matisse, dar trecând pe la Pablo Picasso, Theodor Pallady, Yves Saint-Laurent, Valentino, Iosif Berman, Carol Popp de Szathmary, C.D. Rosenthal, Nicolae Grigorescu, Camil Ressu, Francisc Şirato, Nicolae Tonitza și alţii) ia a fost în timp o sursă inepuizabilă de inspiraţie pentru opere însemnate. Dincolo de a fi o emblemă a eleganţei şi bunului gust nativ al unui popor, cămașa tradițională feminină românească are potenţialul să devină un brand de ţară autentic al României.

Elementul de noutate al expoziţiei, în contextul în care artiștii din enumerarea precedentă sunt cu toții bărbați, este tocmai faptul că operele propuse publicului sunt menite a umple un gol paradoxal, reprezentat de lipsa până acum a unei consistente creații feminine care să fie inspirată de îndrăgitul element vestimentar.

Pe de altă parte, expoziţia se doreşte un omagiu scos din tipare pe care ICR Lisabona doreşte să-l aducă femeii din România, şi va fi un prilej pentru artistele implicate să îşi expună propria viziune asupra unui simbol, a unui mod de viaţă, despre care ele sunt cele mai îndreptăţite să vorbească.