Preluând numele demult defunctei mărci americane de lustragerie, în 2012, Shimola a ajuns la etajul V al sediului General Motors Argonaut din Detroit, unde ocupă un spaţiu de aproximativ 5500 de metri pătraţi, deasupra Colegiului pentru Arte Meşteşugăreşti din oraş, scrie Financial Times citat de Rador.
„Lumea ridică din sprâncene atunci când aude că am hotărât să fabricăm aici o nouă marcă de ceasuri, din cauză că se gândeşte numai la faptul că Detroitul se confuntă cu mari dificultăţi financiare şi cu probleme de infrastructură”, afirmă directorul executiv, Steve Bock.
„Dar ideea a fost să găsim un oraş bazat pe meşteşug şi inovaţie or, Detroitul este cu siguranţă un asemenea oraş. Într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat, oraşul va arăta foarte diferit, poate va fi mai mic”, spune domnul Bock.
La început, compania a recrutat nouă angajaţi, printre care şi pe Lakiska Raybon, o femeie în vârstă de 39 de ani, care anterior a lucrat într-o fabrică de automobile. În prezent, ea asamblează ceasuri într-o fabrică de profil plină de lumină.
De la cei nouă angajaţi iniţiali, divizia de ceasuri de la Shinola a ajuns la 58 în departamentul de producţie. Echipa este condusă de Ştefan Mihoc, un maestru ceasornicar care, în 1985, a absolvit o şcoală de ceasornicari din România, după care s-a mutat la Detroit în 1996, unde a petrecut zece ani fabricând unelte, matriţe şi cleşti într-un magazin de scule. După ce a fost concediat în 2006, şi-a înfiinţat propria ceasornicărie înainte de a fi descoperit de Shinola.
„Am fost foarte surprins să aud că cineva doreşte să înfiinţeze aici, la Detroit, o fabrică de ceasuri, dar nu am ratat ocazia din cauză că ea îmi oferea şansa de a lucra exact în domeniul meu, care chiar îmi place”, spune domnul Mihoc. De la lansarea oficială a mărcii Shinola la Expoziţia Mondială de Ceasuri de la Basel, domnul Mihoc a supervizat producţia a aproximativ 50.000 de cesuri al căror preţ se situează între $648 şi $1160 bucata.
Ceasurile sunt asamblate la Detroit şi folosesc quartz de la Ronda, din Elveţia, carcase, limbi şi cristale din China şi curele de piele din Statele Unite. În 2014, producţia ar urma să ajungă la 150.000 de bucăţi, preconizându-se şi o eventuală producţie de ceasuri mecanice „made in Detroit”.
„Totuşi, în prezent suntem abia la început”, declară domnul Bock. „Cheia succesului este să înveţi încet şi să nu te grăbeşti să te lansezi”.