Facebook Mail Twitter Youtube
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Căutați
sâmbătă, 19 iulie 2025
  • Despre noi
  • Colaboratori
  • Parteneri
  • Contact
Facebook Mail Twitter Youtube
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TIMP ROMÂNESC
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Acasă Economic / Social Comisia adoptă pachetul de extindere din 2023, dar recomandările privind deschiderea negocierilor...
  • Economic / Social
  • Europa
  • Politic
  • Stiri

Comisia adoptă pachetul de extindere din 2023, dar recomandările privind deschiderea negocierilor de aderare sunt condiționate

De către
A.R.
-
09/11/2023 Data modificata: 09/11/2023
Acțiune
Facebook
WhatsApp

    Comisia Europeană a adoptat pachetul de extindere a UE din 2023, în care, pentru prima dată, alături de Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo, Muntenegru, Macedonia de Nord, Serbia, Turcia, au fost incluse evaluări detaliate ale situației și progreselor înregistrate de Ucraina, Republica Moldova și Georgia. De asemenea, raportul include orientări pentru prioritățile în materie de reforme.

    Comisia a recomandat Consiliului să deschidă negocierile de aderare cu Ucraina și Republica Moldova, cadrele de negociere urmând a fi adoptate după ce Ucraina și Republica Moldova vor adopta anumite măsuri esențiale, care vor fi prezentate Consiliului până în martie 2024. Statutul de țară candidată în cazul Georgiei este condiționat de luarea anumitor măsuri.

    În cazul Bosnia și Herțegovina, Comisia recomandă deschiderea negocierilor de aderare de îndată ce se va atinge gradul necesar de respectare a criteriilor de aderare prin îndeplinirea priorităților-cheie stabilite în Avizul Comisiei privind cererea sa de aderare la UE.

    Decizia de acordare Ucrainei a statutului de țară candidată la aderarea la UE, în pofida războiului în curs, este argumentată de Comisie prin progresele substanțiale de aplicarea celor 7 măsuri prevăzute în Avizul Comisiei Europene privind cererea de aderare la UE prezentată de Ucraina. Ucraina a instituit un sistem transparent de preselecție a judecătorilor Curții Constituționale și a reformat organismele de guvernanță judiciară, a îmbunătățit bilanțul în ceea ce privește investigațiile și condamnările în cazurile de corupție la nivel înalt și și-a consolidat cadrul instituțional. Ucraina a luat măsuri pozitive în cadrul unui efort mai amplu și sistemic de abordare a influenței oligarhilor. Țara și-a demonstrat, de asemenea, capacitatea de a realiza progrese în ceea ce privește alinierea la acquis-ul UE, chiar și în contextul războiului.

    Republica Moldova a înregistrat progrese importante în ceea ce privește îndeplinirea celor 9 măsuri stabilite în Avizul Comisiei privind cererea de aderare la UE (reformarea justiției în urma recomandărilor Comisiei de la Veneția, inclusiv prin evaluarea judecătorilor și procurorilor importanți, reformarea organismelor anticorupție și creșterea numărului investigațiilor și al condamnărilor în cazurile de corupție, adoptarea și aplicarea planului de acțiune privind eliminarea oligarhiilor, combaterea criminalității organizate, reformarea administrației publice și a finanțelor publice, implicarea societății civile la procesul decizional și consolidare protecției drepturilor omului).

    În ultimele luni, Georgia a accelerat ritmul reformelor și a adoptat acte legislative și măsuri de politică referitoare la egalitatea de gen, la combaterea violenței împotriva femeilor și a criminalității organizate, precum și la luarea în considerare a hotărârilor CEDO. A fost prezentată o reformă judiciară, dar se impune în continuare o reformă holistică a Consiliului Superior al Justiției. Georgia a transmis Comisiei de la Veneția, în vederea obținerii unui aviz, o serie de legi, precum și planul său de acțiune pentru eliminarea oligarhiilor. S-a adoptat o strategie de protecție a drepturilor omului și este în curs de elaborare un plan de acțiune. S-a încheiat un memorandum de cooperare cu reprezentanții societății civile. Construirea unui consens politic puternic între partide ar contribui la abordarea polarizării și ar accelera traiectoria sa europeană.

    Balcanii de Vest

    În cazul Muntenegrului, este semnalată o stagnare a progreselor reformelor, pe fondul polarizării accentuate și a instabilității politice. În general, progresele înregistrate în cadrul negocierilor de aderare vor depinde de reformele din domeniul statului de drept (și anume îndeplinirea criteriilor de referință intermediare stabilite în capitolele 23 și 24). Muntenegru continuă să se alinieze pe deplin la politica externă și de securitate comună.

    Serbia a continuat aplicarea reformelor, inclusiv în domeniul statului de drept. A început să pună în aplicare amendamentele constituționale din 2022 pentru a consolida independența sistemului judiciar și a adoptat o nouă legislație privind mass-media. Punerea în aplicare a acestei legislații poate îmbunătăți în mod semnificativ mediul de reglementare. Totuși, vor fi necesare modificări suplimentare pentru a asigura conformitatea deplină cu acquis-ul UE și cu standardele europene. În mod prioritar, Serbia trebuie să își îmbunătățească alinierea la politica externă și de securitate comună a UE, inclusiv la măsurile restrictive și declarațiile privind Rusia. Sunt necesare, de asemenea, eforturi și angajamente politice suplimentare pentru punerea în aplicare a reformelor din domeniul statului de drept. Evaluarea Comisiei potrivit căreia Serbia a îndeplinit din punct de vedere tehnic criteriile de referință pentru deschiderea grupului tematic 3 (Competitivitate și creștere favorabilă incluziunii) rămâne valabilă. Serbia trebuie să ia măsuri pentru tragerea la răspundere a celor responsabili de atacul violent asupra poliției din Kosovo din 24 septembrie și de atacul asupra KFOR din 29 mai. În ceea ce privește normalizarea relațiilor cu Kosovo, deși s-a ajuns la un acord în cadrul dialogului facilitat de UE, nici Serbia, nici Kosovo nu au început să aplice obligațiile obligatorii care le revin.

    Macedonia de Nord continuă să se alinieze la politica externă și de securitate comună (PESC) a UE și a înregistrat unele progrese în domeniul justiției, libertății și securității, inclusiv în ceea ce privește lupta împotriva criminalității organizate și gestionarea migrației, dar trebuie să progreseze în reformarea sistemului judiciar, lupta împotriva corupției și a criminalității organizate, reforma administrației publice. Macedonia de Nord s-a angajat să lanseze și să realizeze cu prioritate modificările constituționale relevante în vederea includerii cetățenilor care fac parte din alte popoare.

    Albania a progresat în ceea ce privește alinierea la PESC, dar sunt necesare eforturi suplimentare în ceea ce privește libertatea de exprimare, problema minorităților și drepturile de proprietate,  combaterea corupției și a criminalității organizate.

    În Bosnia și Herțegovina au fost remarcate modificările privind verificarea integrității în sistemul judiciar, dar sunt necesare eforturi pentru reformarea în domeniul statului de drept și al sistemului judiciar, continuarea reformelor constituționale și electorale și menținerea ordinii constituționale a țării. Măsurile secesioniste și autoritare introduse în entitatea Republika Srpska nu sunt în concordanță cu traiectoria de aderare la UE. Sunt necesare eforturi suplimentare pentru ca Bosnia și Herțegovina să îndeplinească prioritățile-cheie stabilite în Avizul Comisiei privind cererea de aderare.

    Kosovo și-a menținut angajamentul față de traiectoria sa europeană prin alinierea voluntară la PESC a UE, s-au înregistrat realizări pe plan legislativ, inclusiv o reformă electorală importantă. Cu toate acestea, trebuie depuse mai multe eforturi, inclusiv în ceea ce privește planul de acțiune privind reformele în domeniul justiției. La 1 ianuarie 2024 va intra în vigoare liberalizarea vizelor pentru Kosovo. Situația din nordul Kosovo a fost afectată de mai multe crize, cea mai recentă fiind atacul violent împotriva poliției din Kosovo din 24 septembrie 2023. În ceea ce privește normalizarea relațiilor cu Serbia, deși s-a ajuns la un acord în cadrul dialogului facilitat de UE, nici Kosovo, nici Serbia nu au început încă să pună în aplicare obligațiile care le revin și care sunt obligatorii pentru părți și reprezintă o componentă esențială a traiectoriilor lor europene.

    Turcia rămâne un partener-cheie pentru Uniunea Europeană și o țară candidată, dar negocierile de aderare stagnează din 2018, în conformitate cu decizia Consiliului European. Țara nu a inversat tendința negativă de îndepărtare de UE și a continuat într-o măsură limitată reformele legate de aderare.

    Cooperarea cu Turcia în domenii de interes comun a continuat în sectoare esențiale precum combaterea terorismului, economia, energia, securitatea alimentară, migrația și transporturile, dar Turcia trebuie să ia măsuri pentru alinierea la PESC și prevenirea și detectarea eludării măsurilor restrictive. În urma sarcinilor încredințate de Consiliul European, Înaltul Reprezentant și Comisia vor prezenta Consiliului, în noiembrie, un raport privind situația actuală a relațiilor UE-Turcia, pe baza instrumentelor și a opțiunilor identificate de Consiliul European și în vederea continuării acțiunilor într-un mod strategic și orientat spre viitor.

    Consiliului îi revine acum sarcina de a analiza recomandările prezentate de Comisie și de a lua decizii cu privire la etapele viitoare ale procesului de extindere.

    Acțiune
    Facebook
    WhatsApp
      Articolul precedentCătălin Predoiu: România este una dintre cele mai sigure ţări din UE. Oamenii de afaceri români nu plătesc trei rânduri de gărzi aşa cum o fac alţii din alte ţări europene
      Articolul următorMAE: Prin politica de extindere, UE a proiectat valorile europene în vecinătatea sa
      A.R.

      ARTICOLE SIMILAREDE LA ACELAȘI AUTOR

      Cooperare bilaterală romania germania2
      Economic / Social

      Planul de Acțiune pentru o cooperare bilaterală consolidată între România și Republica Federală Germania

      Ilie bolojan
      Economic / Social

      Ilie Bolojan: Sunt trei direcții importante pe care le vizăm prin măsurile pe care le propunem prin acest pachet

      Nicușor dan frank walter steinmeier
      Europa

      Întrevedere Nicușor Dan – Frank-Walter Steinmeier

      Afis 194 1
      Cultura / Culte

       „A Temporary Dream of Mirrors” – colaborare româno-germană de artiste la VdBK 1867

      Incendiu franta
      Economic / Social

      Franța: Incendiu de proporţii cu propagare rapidă la Martigues

      Economic / Social

      Din reforma electorală britanică: vot cu cardul bancar și vot de la 16 ani

      Nicusor dan2
      Economic / Social

      Vizita oficială a Președintelui României, Nicușor Dan, în Republica Federală Germania

      Hilde svartdal lunde ionut mosteanu
      Alte comunitati

      Ministrul Moșteanu, încântat de achiziționarea avioanelor F-16 din Norvegia

      Atac cibernetic1
      Economic / Social

      Penurie de alimente din cauza unui atac cibernetic

      iulie 2025
      L Ma Mi J V S D
       123456
      78910111213
      14151617181920
      21222324252627
      28293031  
      « iun.    
      Foto modul lucrator sezonier

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      Platforma naȚionalĂ despre vaccinarea covid 19
      VERIFICĂ TIMPII DE AȘTEPTARE LA FRONTIERĂ

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      Image0 jpeg

      LEGĂTURI UTILE

      • SENAT – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
      • CAMERA DEPUTAȚILOR – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
      • MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
      • DEPARTAMENTUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI
      • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
      • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
      • DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ

      Newsletter TIMP ROMÂNESC

      Enter your email address:

      Delivered by FeedBurner

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      Buton nou atentionari

      CAMPANII NAȚIONALE

      Distruge zidul indiferentei

      SERVICII CONSULARE

      Sistemul SOLVIT

      Imagine 2022 01 30 160538

      PARTENERI

      1

      1

      1

      1

      1
      1
      1
      1
      1
      1
      1
      1
      TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
      TimpRomanesc.ro este un proiect media dedicat românilor de pretutindeni. Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ Responsabilitatea juridică în cazul editorialelor/opiniilor/articolelor redactate de invitații permanenți sau invitații speciali aparține în exclusivitate autorilor. Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv. contact@timpromanesc.ro
      Contactați-ne: contact@timpromanesc.ro - tel.0753.937.268
      Facebook Mail Twitter Youtube

      ȘI MAI MULTE ȘTIRI

      Cooperare bilaterală romania germania2

      Planul de Acțiune pentru o cooperare bilaterală consolidată între România și...

      Economic / Social 19/07/2025
      Ilie bolojan

      Ilie Bolojan: Sunt trei direcții importante pe care le vizăm prin...

      Economic / Social 19/07/2025
      Nicușor dan frank walter steinmeier

      Întrevedere Nicușor Dan – Frank-Walter Steinmeier

      Europa 19/07/2025

      CATEGORIE POPULARĂ

      • Stiri24134
      • Europa17771
      • Economic / Social13427
      • România12509
      • Evenimente8527
      • Cultura / Culte7967
      © Copyright 2013 - 2023 - TIMP ROMÂNESC, realizat UltraSoft Systems, Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ
      Translate »
      Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
      Folosim cookie-uri pentru a optimiza site-ul dvs. și serviciul nostru.
      Functional cookies Mereu activ
      The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
      Preferințe
      Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
      Statistici
      Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
      Marketing
      The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
      Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
      View preferences
      {title} {title} {title}
      MAI MULTE ARTICOLE
      Cooperare bilaterală romania germania2
      Economic / Social

      Planul de Acțiune pentru o cooperare bilaterală consolidată între România și...

      A.R. - 19/07/2025 0
      Ministrul afacerilor externe Oana Țoiu a semnat vineri, 18 iulie 2025, la Berlin, alături de secretarul de stat din cadrul Ministerului federal german al...