Conferința Alianței Europene a Agențiilor de Presă, organizată pentru prima dată la...

Conferința Alianței Europene a Agențiilor de Presă, organizată pentru prima dată la București

În perioada 25 – 27 aprilie 2018, a avut loc pentru prima dată în România, conferința EANA, Agerpres fiind coorganizator. Tema conferinței, Agenţii de Presă şi Pieţe în Schimbare – Strategii pentru Dezvoltarea Noului Conţinut, a fost dezbătută de peste 40 de directori, președinți și redactori șefi ai agențiilor de presă membre EANA.

Conferința a fost deschisă de Jonas Eriksson, președinte al Alianței și CEO al agenției de presă suedeze TT, împreună cu directorul general al Agerpres, Alexandru Giboi. În intervenția sa, Jonas Eriksson a menționat rolul important al noului Regulament General privind Protecţia Datelor (GDPR), care are implicaţii majore pentru companiile mari de tehnologie din Europa, dar și nevoia de combatere a știrilor false (fake news). ”Avem evident speranţa că toată legislaţia ce se implementează în Uniunea Europeană va funcționa bine […] și că vom fi şi noi incluşi în acea legislaţie atunci când va fi adoptată, într-un final”, a completat directorul general al TT.

De asemenea, în prezentarea sa, Alexandru Giboi a vorbit despre importanța misiunii de a informa corect publicul, fapt ceea ce îi permite acestuia să ia decizii bune. ”AGIL, AGERPRES Innovation Lab, e un sprijin pentru această iniţiativă a noastră de a oferi conţinut din ce în ce mai divers, din punct de vedere cantitativ și de bună calitate, publicului nostru. […] Ne propunem promovarea evoluţiei media prin AGIL, dezvoltarea de răspunsuri tehnologice la probleme jurnalistice şi oferirea de soluţii tehnologice care să sprijine ţelurile primare ale AGERPRES”, a afirmat directorul general al AGERPRES. Acesta a mai adăugat la finalul prezentării și faptul că evoluția Agenției Naționale de Presă nu se va opri aici, urmând un proiect, privind dezvoltarea inteligenţei artificiale, destinat website-ului.

AGIL AGERPRES Innovation Lab este o iniţiativă a Agenției Naționale de Presă dedicată creării unui mediu de inovare, care vizează testarea şi implementarea celor mai noi tehnici de producție şi distribuţie media la nivel național și internațional. În cadrul proiectului s-au lansat primul Facebook Messenger NewsBot din România, dar și noul website AGERPRES, care poate fi personalizat, oferind, după logare, opțiunea de a selecta tipul de ştiri și ordinea categoriilor de ştiri din pagina de pornire.

Erik Nylen, secretarul general al EANA, expert în mass-media cu o vastă experiență, fost CEO al TT, a trasat, spre finalul conferinței, concluziile privind propunerile pentru modificarea legii copyrightului. Erik Nylen a spus că: ”Trebuie să ne luptăm în continuare pentru asta. Este esenţial să vedem că se aprobă ideea de drepturi conexe pentru presă şi agenţii de presă, chiar dacă pare să fie un drum lung până acolo”.

Printre participanți s-au numărat și Christine Buhagiar, director AFP pentru Europa, Mustafa Ozkaya, director adjunct al Anadolu, Alex Teres, vicepreședinte al ANA (Andorra), Michalis Psilos, CEO al ANA-MPA (Grecia), Martijn Bennis, CEO al ANP (Olanda), Clemens Pig, CEO al APA (Austria), Armela Krasniqi, director general al ATA (Albania), Maxim Minchev, director general al BTA (Bulgaria), Tom Wuytack, CIO al Belga (Belgia), George Penintaex, director al CNA (Cipru), Jiri Majstr, director general al CTK (Cehia), Peter Kropsch, CEO al dpa (Germania), Elmir Huremovic, director general al FENA (Bosnia și Herțegovina), Branka-Gabriela Vojvodic, director al HINA (Croația), Clive Marshall, CEO al PA Group (Marea Britanie), Oleksandr Kharchenko, director general al UKRINFORM (Ucraina).

EANA a fost înființată la 21 august 1956 în urma unei conferințe care a avut loc la Strasbourg. Alianța reprezintă un forum pentru cooperare și schimb de informații între agențiile de presă europene și cuprinde peste 30 de agenții membre, care promovează respectarea drepturilor de autor, accesul la informație, dezvoltarea tehnologiei de transmitere a acesteia și libertatea presei.