Facebook Mail Twitter Youtube
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Căutați
luni, 11 decembrie 2023
  • Despre noi
  • Colaboratori
  • Parteneri
  • Contact
Facebook Mail Twitter Youtube
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TIMP ROMÂNESC
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Acasă Economic / Social Consiliul Economic şi Social a dat aviz nefavorabil pentru proiectul de Lege...
  • Economic / Social
  • România
  • Stiri

Consiliul Economic şi Social a dat aviz nefavorabil pentru proiectul de Lege privind unele măsuri fiscal bugetare

Deși spune că măsurile fiscal bugetare sunt pentru sustenabilitatea financiară a țării, Guvernul nu vede nicio influență asupra economiei și mediului de afaceri: ”Impactul asupra economiei şi asupra principalilor indicatori macroeconomici” – Nu este cazul ”Impactul asupra mediului de afaceri” – Nu este cazul

De către
A.R.
-
26/09/2023 Data modificata: 26/09/2023
Share
Facebook
Twitter
WhatsApp

    Consiliul Economic şi Social (CES) a avizat nefavorabil, în şedinţa de luni, proiectul de Lege privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, transmis de Guvern. CES consideră că măsurile de reducere a cheltuielilor avute în vedere de Executiv nu sunt convingătoare şi vor avea efecte negative asupra economiei.

    CES precizează că s-a pronunţat deja printr-un aviz nefavorabil în legătură cu eliminarea prin ordonanţă de urgenţă a obligaţiilor de predictibilitate şi stabilitate ale Codului Fiscal.

    ”Măsurile de reducere a cheltuielilor sunt neconvingătoare. Guvernul şi-a propus să colecteze 100 de miliarde de lei (85%) din mediul privat şi doar 16 miliarde de lei (15%) din eficientizarea cheltuielilor publice, ori, acest dezechilibru trebuie ajustat; acoperirea deficitului bugetar prin măsuri de creştere a poverii fiscale pentru mediul economic privat s-a dovedit în trecut că a avut un efect contrar, fiind foarte probabil ca, în urma acestor măsuri, veniturile la buget să scadă, în loc să crească. Creşterea fiscalităţii stimulează tendinţele evazioniste, iar autorităţile statului s-au dovedit până în prezent incapabile să ţină sub control fenomenele evaziunii şi muncii la negru; mediul de afaceri are nevoie de predictibilitate şi stabilitate pentru o dezvoltare economică sănătoasă, deziderat negat de punerea în aplicare a acestor măsuri începând cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv în termen de 3 luni, şi nu de 6 luni, astfel cum prevede Codul fiscal; restricţiile referitoare la facilităţile acordate IMM-urilor sunt nejustificate. Guvernul nu ţine cont de trăsăturile specifice acestei categorii de agenţi economici, iar premisa de la care porneşte fundamentarea creşterii impozitului pe cifra de afaceri are la bază o ipotetică rată a profitului de 12,5% care s-ar realiza în medie în sectorul IMM-urilor””, se arată în document.

    CES susţine că supraimpozitarea microîntreprinderilor va împovăra microîntreprinderile care plătesc şi nu le va afecta pe cele care practică evaziunea fiscală.

    ”Impozitul de 3% pe venitul microîntreprinderilor nu se justifică sub nicio formă, companiile vizate sunt IMM-uri, care sunt cele mai vulnerabile sunt şi aşa supuse de 3 ani la multiple şocuri. În general, acest tip de firme au un grad de capitalizare redus, iar efectul celor propuse de proiect va fi că povara suplimentară asupra IMM va fi direcţionată către consumatori/beneficiari şi automat se va reflecta în preţurile care vor creşte din nou. O creştere de taxe va diminua rentabilitatea IMM-urilor, care ar putea fi nevoite să închidă sau să reducă activitatea, inclusiv prin disponibilizări care vor reduce treptat încasările bugetare, existând riscul de insolvenţă şi faliment, mai ales în condiţiile în care acest demers care se propune vine după efectele nefaste ale pandemiei peste care s-au suprapus multiplele crize în cascadă care sunt în derulare (război la graniţă, preţurile la energie şi combustibil etc). Şi societăţile cu activitate de export vor fi în mod vădit dezavantajate în concurenţa cu societăţi din ţări care nu au fiscalitate atât de împovărătoare. De asemenea, apare ca fiind nejustificat şi faptul că firme cu pierderi sunt puse în situaţia de a plăti un impozit pe profit care să fie la nivelul a 1% din cifra de afaceri. Aceste firme, şi aşa în situaţie dificilă, vor fi decapitalizate sau chiar trimise în insolvenţă”, mai menționează avizul CES.

    Conform CES, impozitarea pe cifra de afaceri este o măsură cu efecte negative asupra economiei şi va influenţa negativ dezvoltarea economică, care va lovi greu domeniile retail, energie sau automotive și va crea distorsiuni majore. Acesta va scădea competitivitatea exporturilor şi se va transfera în preţ ca un TVA. Taxa pe cifra de afaceri, inclusiv în sistemul financiar, nu este limitată în timp, aşa încât se va transforma într-o taxă permanentă. Potrivit CES, acest fapt nu este unul normal şi trebuie avut în vedere că va aduce după sine o creştere a preţurilor sau a costurilor de finanţare. Mai mult, în multe situaţii modelul propus va duce la o dublă taxare, aşa cum va în fi cazul, spre exemplu, societăţilor de furnizare de energie.

    ”În plus, introducerea unui impozit special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare si aplicarea lui la bunurile achiziţionate înaintea intrării în vigoare a legii are un caracter retroactiv şi încalcă principiul securităţii juridice, conform căruia contribuabilii trebuie să poată să se bazeze pe legislaţia existentă atunci când iau decizii financiare legate de achiziţia de bunuri. În ceea ce priveşte taxarea specială a vehiculelor cu o valoare mai mare de 375.000 lei, această măsură ar putea bloca eforturile europene pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, deoarece noul impozit va descuraja achiziţionarea de vehicule noi, mai eficiente din punct de vedere energetic şi mai puţin poluante. Un alt aspect problematic cu privire la această prevedere este că actuala reglementare omite excluderea firmelor de leasing de la plata impozitului special; un aspect foarte grav este acela că efectele pe termen imediat şi mediu vor determina o încetinire semnificativă a economiei”, mai atenționează membrii Consiliului Economic și Social.

    Potrivit CES, restricţionarea/ reducerea facilităţilor din domeniile considerate anterior ”sector prioritar, de importanţă naţională pentru economia românească” (IT, construcţii, agricultură şi industria alimentară) sunt nejustificate, vor scădea competitivitatea şi atractivitatea pentru investitori, vor accentua criza de resurse umane, vor stimula fenomenele muncii nedeclarate, evaziunea fiscală şi concurenţa neloială. Totodată, veniturile nete ale celor care în prezent lucrează cu forme legale în aceste sectoare economice vor fi diminuate în urma reducerii facilităţilor fiscale. Prin eliminarea scutirilor, forţa de muncă din România va fi atrasă de piaţa de muncă din alte state ale Uniunii Europene. Totodată, modificarea facilităţilor din domeniul construcţiilor încalcă acordul încheiat în anul 2018, pentru o perioadă de 10 ani, între Guvern şi patronatele din construcţii.

    ”În ceea ce priveşte tichetele de masă, Guvernul susţine că nu se generează pierderi în valoarea lor prin aplicarea CASS de 10%, întrucât prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2023, valoarea tichetelor va creşte de la 1 august 2023 la 35 lei, iar de la 1 ianuarie 2024 la 40 lei. În proiectul de Lege nu se specifică obligativitatea acordării tichetelor la valoarea maximă de către angajator. Aşadar, pentru o mare parte din salariaţi, apare o pierdere evidentă pe segmentul tichete de masă,” precizează sursa citată.

    Pentru societăţile comerciale la care statul este acţionar majoritar, posturile vacante se desfiinţează odată cu intrarea în vigoare a legii, ceea ce creează probleme de funcţionare din cauza lipsei de personal de execuţie, iar raportat la societăţile cu care lucrează în mediu concurenţial (cum sunt CFR Călători, CFR Marfă), se creează discriminare, nemaiputând să îşi dimensioneze personalul în raport cu activitatea desfăşurată.

    Pe de altă parte, creşterea poverii fiscale va afecta competitivitatea întreprinderilor româneşti în comparaţie cu cele care operează în ţările vecine, care au un regim fiscal comparativ mai favorabil decât România.

    CES susţine că restricţiile propuse referitoare la numărul contractelor de muncă ale angajaţilor din domeniile în care se acordă facilităţi este de natură să încalce dreptul la muncă, un drept fundamental al cetăţenilor prevăzut în Constituţie.

    ”Instituirea unui impozit suplimentar de 1% pe cifra de afaceri pentru anumite categorii de întreprinderi va avea ca efect creşterea costurilor pentru consumatorul final; creşterea costurilor de exercitare a profesiilor liberale ca urmare a creşterii taxelor, în special pentru exercitarea profesiei de avocat, este de natură să restrângă accesul la justiţie pentru persoanele cu venituri mai mici, care nu-şi vor putea permite să plătească onorariile crescute ale avocaţilor; creşterea poverii fiscale pentru mediul economic privat se va reflecta pentru întreprinderi în creşterea costurilor de producţie şi, pe cale de consecinţă, în creşterea preţurilor plătite de consumatori. Prin urmare, această lege de ”creştere a sustenabilităţii financiare a României va contribui la deteriorarea într-o şi mai mare măsură a nivelului de trai al populaţiei; măsurile fiscale prezentate în cadrul proiectului nu au fost fundamentate pe baza unor analize de impact, măsurile fiind adoptate cu încălcarea prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Mai mult, iniţiatorul, în nota de fundamentare, la rubricile ”3.4.1. Impactul asupra economiei şi asupra principalilor indicatori macroeconomici” şi ”3.5. Impactul asupra mediului de afaceri” menţionează că ”nu este cazul”, deşi toate măsurile menţionate în cuprinsul proiectului vor avea ca efect: o scădere economică ca urmare a restrângerii activităţii economice sau chiar a închiderii activităţii de către antreprenori din cauza imposibilităţii susţinerii taxelor şi impozitelor; o creştere a preţurilor ca urmare a transferării de către agenţii economici a costurilor suplimentare, generate de politica fiscală, către consumatori; o creştere a ratei inflaţiei; o scădere a consumului”, mai arată avizul CES.

    Pe de altă parte, CES avertizează că o eventuală comasare a unităţilor de învăţământ sub 50 de angajaţi, care implică reducerea numărului de angajaţi de la fiecare unitate comasată, conduce la un blocaj clar în funcţionarea respectivelor unităţi şcolare.

    ”Timpul real alocat de la iniţierea proiectului pentru consultare şi dezbatere este derizoriu, mai ales având în vedere faptul că problema deficitului bugetar este cunoscută de multă vreme; organizaţiile sindicale au formulat solicitări în baza prevederilor art.7 alin. (9) din Legea nr. 52/2003, cu modificările şi completările ulterioare, privind transparenţa decizională în administraţia publică; lipsa unei ample dezbateri publice aplicate poate conduce spre adoptarea unor măsuri ce vor avea un grav impact economic şi social”, se mai spune în document.

    Share
    Facebook
    Twitter
    WhatsApp
      Articolul precedentPunctul care ar putea declanșa haosul în economie. Premierul insistă că-și asumă decizia până la capăt
      Articolul următorFostul șef al SRI rămâne în Iordania
      A.R.

      ARTICOLE SIMILAREDE LA ACELAȘI AUTOR

      Cultura / Culte

      Expoziția „Prezența intruzivă a unei absențe”, la Galeria Broadside din Glasgow

      Africa

      Protocol de colaborare între Ministerul Muncii și Solidarității Sociale din România și Ministerul Ocupării și Formării Profesionale din Tunisia

      Cultura / Culte

      Premieră în România: Cea mai mare expoziție  dedicată lui Salvador DALÍ, la ARCUB.  

      Economic / Social

      Salut! Do you want to be friends?

      Alte comunitati

      „Die Hymnen des neugeborenen Königs”

      America de Nord

      Întrevederea ministrului afacerilor externe Luminița Odobescu cu James O’Brien, asistentul secretarului de stat al SUA

      Bulgaria

      UNTRR: Timpii mari de așteptare a camioanelor la frontierele României

      Economic / Social

      8 decembrie, Ziua Constituţiei. Istoria legii fundamentale a României

      Evenimente

      Culoarea anului 2024 este ‘Peach Fuzz’

      decembrie 2023
      L Ma Mi J V S D
       123
      45678910
      11121314151617
      18192021222324
      25262728293031
      « nov.    

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      VERIFICĂ TIMPII DE AȘTEPTARE LA FRONTIERĂ

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      LEGĂTURI UTILE

      • SENAT – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
      • CAMERA DEPUTAȚILOR – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
      • MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
      • DEPARTAMENTUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI
      • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
      • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
      • DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ

      Newsletter TIMP ROMÂNESC

      Enter your email address:

      Delivered by FeedBurner

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      CAMPANII NAȚIONALE

      SERVICII CONSULARE

      Sistemul SOLVIT

      PARTENERI

      1

      1

      1

      1

      1
      1
      1
      1
      1
      1
      1
      1
      TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
      TimpRomanesc.ro este un proiect media dedicat românilor de pretutindeni. Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ Responsabilitatea juridică în cazul editorialelor/opiniilor/articolelor redactate de invitații permanenți sau invitații speciali aparține în exclusivitate autorilor. Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv. contact@timpromanesc.ro
      Contactați-ne: contact@timpromanesc.ro - tel.0753.937.268
      Facebook Mail Twitter Youtube

      ȘI MAI MULTE ȘTIRI

      Expoziția „Prezența intruzivă a unei absențe”, la Galeria Broadside din Glasgow

      Cultura / Culte 10/12/2023

      Protocol de colaborare între Ministerul Muncii și Solidarității Sociale din România...

      Africa 10/12/2023

      Premieră în România: Cea mai mare expoziție  dedicată lui Salvador DALÍ,...

      Cultura / Culte 10/12/2023

      CATEGORIE POPULARĂ

      • Stiri21520
      • Europa15856
      • Economic / Social11715
      • România10426
      • Evenimente8404
      • Cultura / Culte7453
      © Copyright 2013 - 2023 - TIMP ROMÂNESC, realizat UltraSoft Systems, Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ
      Translate »
      Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
      Folosim cookie-uri pentru a optimiza site-ul dvs. și serviciul nostru.
      Functional cookies Mereu activ
      The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
      Preferințe
      Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
      Statistici
      Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
      Marketing
      The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
      Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
      View preferences
      {title} {title} {title}
      MAI MULTE ARTICOLE
      Cultura / Culte

      Expoziția „Prezența intruzivă a unei absențe”, la Galeria Broadside din Glasgow

      A.R. - 10/12/2023 0
      Institutul Cultural Român de la Londra și Consulatul General al României la Edinburgh, ȋn colaborare cu Galeria Broadside din Glasgow, propun publicului scoțian, ȋn...