Creatori români la „Electric Crossroads”, proiect dedicat artei contemporane din România

Creatori români la „Electric Crossroads”, proiect dedicat artei contemporane din România

Expoziția „Electric Crossroads” este găzduită în spațiul generos al Galeriei „Bubble’n’Squeak” din Bruxelles, aflat în proximitatea Centrului de Artă Contemporană WIELS, într-o zonă foarte cunoscută pentru spațiile dedicate artei contemporane, până sâmbătă, 31 iulie 2021. Paul Neagu, Octav Grigorescu, Ioana Bătrânu, Dan Mihălțianu, Șerban Savu, Ciprian Mureșan, Nicolae Romanițan, Eugenia Pop, Mircea Cantor sunt câțiva dintre creatorii români ce expun cu această ocazie la Bruxelles. Acest ambițios proiect este curatoriat de Radu Oreian și susținut de Institutul Cultural Român de la Bruxelles.

Expoziția este rezultatul unui proiect comun la care contribuie galerii prestigioase din mai multe țări, precum: Montoro12 Gallery (Roma / Bruxelles), Nosco Gallery (Marseille / Londra) și Anna Marra (Roma).

„Rolul pe care arta îl are în societate a început să fie tot mai mult recontextualizat, ținându-se seama, atât de noile limitări, cât și de noile oportunități. Obiectivul acestei expoziții este de a dezvolta un program de înaltă calitate, care joacă un rol critic în conversațiile culturale de astăzi”, menționează Radu Oreian.

Deopotrivă curator și expozant, Radu Oreian reușește să construiască în cadrul acestui proiect o serie de dialoguri între artiști din generații diferite, prin lucrări de pictură, sculptură, desen sau instalație. La intrarea în spațiul expozițional, instalația „Capital Pool / Balta neagră”, semnată de Dan Mihălțianu și expusă la ultima ediție a Bienalei de la Veneția, reflectă într-un mod surprinzător și fascinant lucrarea Andreei Albani „Cut the Line. Time #0.6”. Descoperim apoi sculpturile mobile din ceară ale lui Ciprian Mureșan, cu care publicul poate interacționa deplasându-le în interiorul spațiului expozițional, precum și peisajele enigmatice semnate Șerban Savu. Un spațiu aparte este dedicat dialogului între două nume emblematice ale arte contemporane românești din perioada anilor ’60 – ’70: Paul Neagu și Octav Grigorescu.

Paul Neagu, creator polivalent, este unul dintre cei mai importanți artiști români de după 1960, un nume esențial al diasporei, un artist de orientare conceptuală, ce s-a remarcat prin sculptură, desen, obiect, performance, instalație sau pictură. Octav Grigorescu, pictor, grafician și poet, unul dintre cei mai importanți și prețuiți profesori ai Catedrei de grafică din cadrul Institutului „Nicolae Grigorescu“ (actualmente UNArte București), a studiat la în anii ’50, cu Rudolf Schweitzer-Cumpăna (pictură), Mihai Onofrei (sculptură) și Vasile Kazar (grafică).

„Relația liberă dintre desen și culoare, linie și pată, insubordonarea lor reciprocă relativă, au devenit treptat o marcă stilistică a artei lui Octav Grigorescu. Se adăugă efectul de palimpsest vizual la care artistul recurgea adesea, posibil și datorită speculării transparențelor pe care le permite lucrul în tehnica acuarelei.” (Prof. Adrian Guță).

Într-o perioadă în care instituțiile de artă contemporană sunt nevoite să se adapteze la situația actuală și să propună noi metode virtuale de difuzare a discursului artistic către publicul larg, proiectul „Electric Crossroads” este una din primele expoziții de artă contemporană cu prezență românească ce se organizează fizic la Bruxelles, după o perioadă de aproximativ un an în care muzeele și galeriile au fost, în majoritatea lor, închise pentru public.