Acasă Republica Moldova Deputatul Valeriu Ghilețchi, raportor APCE pentru moţiunea privind cazul familiei Bondariu

Deputatul Valeriu Ghilețchi, raportor APCE pentru moţiunea privind cazul familiei Bondariu

David Betzinger

Valeriu Ghilețchi, parlamentar din Republica Moldova, a fost desemnat în cadrul celei de-a patra părți a sesiunii ordinare a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (Strasbourg, 10-14 octombrie 2016), raportor pentru moţiunea privind cazul familiei Bondariu – “Asigurarea unui echilibru între interesul superior al copilului și necesitatea de a păstra familiile unite”.

Candidatura lui Valeriu Ghileţchi a fost susţinută de 15 membri ai Comisiei pentru afaceri sociale, sănătate și dezvoltare durabilă din cadrul APCE, iar candidatul din partea grupului socialist din Marea Britanie a avut 10 voturi.

Delegaţii Comisiei au decis prin vot elaborarea unui Raport care să examineze acţiunile Serviciului Protecţiei Sociale „Barnevernet” în cazul familiei Bodnariu la 2 iunie 2016, în şedinţa comisiei de profil întrunită la Paris. Decizia comisiei de profil APCE vine în urma eforturilor depuse de delegaţii României şi Republicii Moldova la APCE. La 28 ianuarie, deputatul moldovean Valeriu Ghileţchi a trimis o interpelare Comitetului de Miniştri al APCE.

În apelul său, Valeriu Ghileţchi adresează trei întrebări legate de cazul Bodnariu:

Prima întrebare ţine de faptul dacă luarea copiilor din familii prin ordin administrativ este în conformitate cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. Este uimitor că măsurile administrative luate de Barnevernet nu sunt supravegheate sau autorizate de un judecător/procuror ca să fie asigurat faptul că acţiunile întreprinse de Barnevernet sunt legale, proporţionale şi nu sunt abuzive. Deşi familia poate ataca în instanţă decizia administrativă, procesul poate dura până la trei ani de zile, ceea ce poate cauza pentru părinţii inocenţi mari suferinţe şi daune ireparabile.

A doua întrebare se referă la investigarea exemplelor menţionate cu scopul de a afla dacă a fost respectată Rezoluţia 2049 (2015) şi jurisprudenţa CEDO. Există un caz la CEDO, Johanson împotriva Norvegiei, în care Curtea a statuat că luarea unui copil din familie trebuie să fie privită ca o măsură temporară, care urmează să fie întreruptă imediat ce împrejurările s-au schimbat, scopul final fiind reunirea copilului cu părinţii naturali.

Ultima întrebare cere să se afle dacă refuzul sau limitarea de către autorităţile norvegiene a accesului părinţilor de a-şi vedea copii este în conformitate cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, ţinând cont de faptul că scopul final este reunirea copiilor cu părinţii naturali. Cum se respectă în acest caz principiul fundamental de a asigura interesul suprem al copilului şi dreptul la viaţă de familie, conform art. 8 al Convenției?”, explică deputatul Valeriu Ghileţchi.

Pe lângă aceste iniţiative cazul Bodnariu a fost un punct de dezbatere şi pe agenda mesei rotunde organizată de deputatul din Ucraina, Pavel Ungurean pe marginea raportului deputatului Valeriu Ghileţchi: „Protecţia drepturilor părinţilor şi ale copiilor care aparţin de minorităţile religioase”.

motiuneapce_bodnariuDe menționat că această moțiune pentru rezoluție, inițiată de senatorii Titus  Corlățean, Ben-Oni Ardelean, Viorel-Riceard Badea – membri ai delegaţiei României la APCE, înregistrată pe 29 ianuarie 2016, fiind semnată de 20 de membri APCE din 15 state, a avut ca punct de plecare cazul familiei Bodnariu ai căror copii fuseseră luați cu forța, în baza unui ordin temporar de plasament, de Serviciul local de protecție a copilului (Barnevernet) fără a fi exercitat un control jurisdicțional asupra acestei măsuri.
Raportul va examina situația din unele state membre ale Consiliului Europei, care printr-o interpretare abuzivă și disproporționată a principiului interesului superior al copilului, ajung la cazuri de separare a copiilor de părinți.
Senatorii Titus Corlățean, Ben-Oni Ardelean și Viorel-Riceard Badea salută desemnarea raportorului pe acest subiect și își exprimă speranța că raportul va prezenta propuneri concrete pentru remedierea acestor situații abuzive, în concordanță cu Rezoluția 2049 (2015) a APCE privind serviciile sociale în Europa: legislație și practică privind separarea copiilor de părinți în statele membre ale Consiliului Europei și cu articolul 9 al Convenției Națiunilor Unite privind drepturile copilului, care prevede că un copil nu poate fi separat de părinți, împotriva voinței sale, cu excepția situației în care autoritățile competente, sub rezerva unui control jurisdicțional, hotărăsc că, potrivit legii, o asemenea separare este necesară pentru interesul superior al copilului.