Românii au dreptul să muncească în Spania, după 1 ianuarie 2014, atât pe cont propriu („autonomo” sau „cuenta propia”), cât şi ca angajat („cuenta ajena”). Moratoriul de 7 ani privind accesul pe piaţa muncii, aplicat noilor membrii UE, s-a încheiat la 1 ianuarie, iar cetăţenii români din Spania care au deja rezidenţă legală scapă de restricţia specificată pe documentul de identitate (NIE) .
Ambasada Romaniei la Madrid explică printr-un comunicat, care sunt drepturile românilor în Spania de la 1 ianuarie 2014.
“Cetăţenii români care totuși vor dori schimbarea certificatelor de rezidenţă cu unele noi, în care să nu mai apară această menţiune, se pot adresa Birourilor pentru Străini (Oficina de Extranjería) sau Comisariatelor de Poliţie (Comisaría de Policía) din provincia unde au/doresc să-și stabilească reședința.”, informează autorităţile de la Madrid.
În ceea ce priveşte obţinerea unui certificat de rezidenţă nou, românii sunt informaţi că la momentul solicitării trebuie îndeplinite de către solicitant condiţiile legale general valabile pentru obţinerea unui certificat de rezidenţă: pentru cei angajați: vor prezenta documentul de înregistrare în regimul corespunzător de securitate socială sau contractul de muncă înscris la Serviciul Public de Ocupare (SEPE/INEM); pentru cei care desfășoară activități lucrative pe cont propriu(autónomos): vor prezenta documentul de înregistrare în regimul corespunzător de securitate socială SAU documentul de justificare a stabilirii sediului social prin înscrierea la Registrul Comerțului; cetățenii români care în momentul solicitării preschimbării certificatului nu desfășoară activități legale generatoare de venit, trebuie să aducă dovezi clare că dispun de mijloace de întreținere suficiente pentru sine și persoanele aflate în întreținere (ex: conturi bancare, cecuri, proprietăți, cărți de credit etc.) ȘI asigurare medicală (NU card european de sănătate); cei care au deja un certificat de rezidenţă şi doresc schimbarea acestuia, dar la momentul solicitării schimbării certificatului nu mai îndeplinesc condiţiile legale de acordare, li se va refuza eliberarea altui certificat;
În acest context, certificatele de înregistrare a cetăţenilor europeni nu expiră niciodată, indiferent de format (nou sau vechi), în consecinţă NU există obligativitatea preschimbării celor model vechi (format fila A4), cu cele noi (format mic, tip card);
Ambasada Romaniei la Madrid mai precizează că înscrierea contractului de muncă la Securitatea Socială (angajarea) se poate face şi pe baza documentului naţional de identitate (românesc), în acest caz existând obligaţia ca în maxim 3 luni de la angajare cetăţeanul să prezinte certificatul de rezidenţă, care se poate obţine, în virtutea existenţei unui contract de muncă.