Acasă Politic Începe informatizarea integrată a serviciilor consulare

Începe informatizarea integrată a serviciilor consulare

Ministerul Afacerilor Externe a lansat astăzi, 3 octombrie 2014, un proiect care va permite o mai rapidă și eficientă legătură cu solicitanții de servicii consulare. Este vorba despre modernizarea serviciilor consulare românești prin proiectul “Noi măsuri de modernizare și management integrat al serviciilor pentru cetățeni”. Folosind fonduri europene, proiectul constă în informatizarea integrată a serviciilor consulare oferite de misiunile diplomatice românești, astfel încât procedurile parcurse de cetăţenii români să fie simplificate și reduse ca timp de rezolvare. Astfel, proiectul trebuie să permită cetățenilor români să depunî online cererile pentru actele solicitate şi să efectueze o singură deplasare la sediul oficiilor consulare sau misiunilor diplomatice pentru a ridica documentele solicitate. De asemenea, proiectul ușurează și activitatea personalului consular, având în vedere numărul insuficient de angajați raportat la volumul mare al solicitărilor consulare şi la diversificarea domeniilor în care se solicită servicii şi asistenţă consulară

Secretarul general al MAE, Sorin Moise, a explicat că proiectul completează seria proiectelor de modernizare a activităţii consulare lansate anterior de MAE şi a mai precizat că Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate – CCSCRS, proiect lansat în cursul anului trecut, se află în testare şi va fi operabil începând cu 1 ianuarie 2015.

De asemenea, acesta a mai arătat că serviciile consulare prestate de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României sunt printre cele mai moderne la nivelul statelor membre UE, odată cu implementarea sistemului E-cons, care informatizează în proporţie de 95% serviciile oferite.

Directorul General al Departamentului Consular, Bogdan Stănescu, a explicat cum funcţionează sistemul care va fi implementat prin acest proiect, accentuând beneficiile pentru toate categoriile de public ţintă: cetăţenii români, funcţionarii consulari şi instituţiile partenere MAE în oferirea serviciilor. Proiectul are ca principal obiectiv automatizarea celorlalte servicii consulare, activitatea notarială şi de stare civilă, care nu beneficiază la ora actuală de suportul unor platforme informatizate şi care ocupă o pondere importantă din totalul serviciilor consulare prestate de către reprezentanţele României în străinătate.

Cetăţenii români vor putea accesa portalul web dezvoltat prin proiect, atât pentru a aplica în vederea obținerii serviciului consular, pentru a obţine informaţii cu privire la serviciile consulare, în general, cât şi pentru a se programa on-line pentru a merge la oficiile consulare şi misiunile diplomatice în vedere ridicării actelor solicitate şi completate online. Un alt beneficiu pe care acest sistem îl va aduce va consta în uniformizarea prestațiilor consulare la nivelul întregii rețele consulare cât şi eliminarea unor proceduri birocratice.

MAE va înființa un centru de monitorizare a serviciilor consulare care va putea urmări, în timp real, toate serviciile consulare prestate la reprezentanţele României oriunde în lume.

Totodată, sistemul informatic va fi unul flexibil şi ușor de adaptat la modificările care vor interveni în activitatea consulară, atât din punct de vedere legislativ cât şi procedural. Va constitui totodată un instrument util, prin intermediul căruia, reţeaua consulară se va putea interconecta la sistemele operate sau care vor fi în uzul instituţiilor române partenere, cu care Ministerul Afacerilor Externe colaborează în domeniul activităţii consulare.

Proiectul lansat astăzi este parte a Sistemului Integrat Consular (E-cons) dezvoltat de Ministerul Afacerilor Externe, sub deviza „Consulatul mai aproape de casa ta”, care mai are în componenţa sa următoarele sisteme informatice: Sistemul Naţional de Informaţii privind Vizele – SNIV, Portalul pentru facilitarea solicitării vizelor E-viza, Sistemul Informatic Integrat de Management al Documentelor de Călătorie – E-pass, Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate – CCSCRS, Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni – SIMISC şi Registrul Electronic al Documentelor – RED.

Proiectul se desfăşoară pe o perioadă de 18 luni, iar valoarea sa este de 31.500.000 lei, din care 26.050.500 lei (82,70%) provin din finanțare nerambursabilă, iar valoarea contribuţiei Guvernului României este de 5.449.500 lei (17,30%).