De la 1 octombrie, în Italia a crescut TVA cu 1%, de la 21 la 22%, ceea ce face ca majoritatea produselor, începând de la pantofi, haine, până la jucării, computere, dar și benzină, să se scumpească. Chiar dacă la bunurile de primă necesitate nu sunt subiecte ale creșterii (pâine, carne, pește, lapte), se scumpesc și acestea, din cauza creșterii prețului de transport. Potrivit asociațiilor de consumatori, familiile din Italia vor cheltui cu sume între 200 și 350 de euro mai mult, din cauza acestei creșteri a TVA.
Un întreprinzător român, din Roma, care are ca obiect de activitate prelucrarea și prepararea cărnii, apoi distribuția și vânzarea acesteia susține că nici la ultima majorare de TVA din 2011, la 21%, nici la cea actuală, la 22%, nu a luat nicio măsură, diferențele la cheltuieli fiind suportate de el. „Nu am modificat nimic nici atunci, și nici acum nu voi majora. Voi suporta eu eventualele diferențe. Eu cumpăr doar materia primă, în rest o prelucrez și o distribui eu, prin depozitul și magazinele mele.”
“Ne afectează, chiar foarte mult, creșterea TVA, pentru că noi avem un volum de muncă foarte mare, iar o creștere de 1% chiar ne creează o problemă”, spune, la rânul său, Florin Simon, proprietarul depozitelor din Roma, cel mai mare distribuitor de produse românești din Italia. Cu o cifră de afaceri de circa 20 milioane de euro, Florin Simon a fost ales „întreprinzătorul străin al anului” în 2012, la gala premiilor MoneyGram Award. “Noi luăm marfa din România fără TVA, dar aici trebuie să o dăm cu TVA. La noi prețurile rămân aceleași. Acest 1% voi încerca eu să-l susțin. Dar probabil la consumatorul final vor crește puțin prețurile.” În legătură cu magazinele românești, Florin Simon spune că există în continuare o mare fluctuație: “Unele se mențin, altele închid, dar apar mereu magazine noi. Este același fenomen dintotdeauna.”.