Deputatul Ovidiu Ioan Dumitru, alături de mai mulți deputați independenți și colegi parlamentari din grupurile PSD, PNL, PC și PP-DD, au depus la Camera Deputaților o propunere legislativă care vizează completarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 cu o nouă secţiune, dedicată învăţământului pentru românii din afara graniţelor, precizează promptmedia.ro
Prin proiectul înaintat spre dezbatere, iniţiatorii propun ca MAE, prin Departamentul politici pentru relaţia cu românii de pretutindeni, în colaborare cu MEN, să organizeze unităţi de învăţământ pe lângă ambasadele sau consulatele României pentru educația primară (clasele I-IV). În respectivele unităţi de învăţământ ar urma să fie înregistraţi copiii care au împlinit vârsta legală pentru a fi înscrişi în învăţământul primar şi ai căror părinţi sau tutori legali fac dovada rezidenţei/şederii în străinătate. Planurile cadru de învăţământ şi programele şcolare vor fi elaborate de MEN, în colaborare cu MAE, iar certificarea competenţelor dobândite de elevi vor fi realizate conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei. Cursurile ar urma să fie predate în limba română şi într-o limbă de circulaţie internaţională/limba oficială a statului respectiv.
”Potrivit datelor statistice, peste 2,2 milioane de români locuiesc peste hotare. De asemenea, potrivit situaţiei prezentate la sfârşitul anului 2012 de către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, aproximativ 80.000 de copii aveau părinţi plecaţi în străinătate. În contextul acestor cifre, se evidenţiază două teme de interes, care necesită dezvoltarea unor strategii. Este vorba pe de o parte despre consolidarea şi promovarea identităţii etnice şi învăţarea şi utilizarea limbii române peste hotare, iar pe de altă parte despre sprijinirea reîntregirii acelor familii, separate în urma plecării în străinătate a unuia sau a ambilor părinţi”, se arată în expunerea de motive depusă împreună cu propunerea legislativă.
Potrivit inițiatorilor, adoptarea proiectului va sprijini copii să se adapteze mai uşor schimbării domiciliului, având ocazia să înveţe, într-un cadru instituţionalizat şi sub coordonarea unui profesor, limba oficială a respectivului stat (atât scris, cât şi vorbit) şi să primească mai multe informaţii despre ţara gazdă și va face posibilă o trecere mai ușoară din sistemul de învățământ național într-unul străin ceea ce ar încuraja părinții plecați în străinătate să-și aducă micuții aproape de ei.
Totodată, elevii vor putea să înveţe limba maternă şi să studieze materiile pe care le-ar fi studiat în învăţământul primar din România. Astfel, în cazul revenirii în ţară, ar fi posibile reîntoarcerea şi reînscrierea în sistemul naţional de invăţământ.
Prin iniţiativa legislativă se propune ca finanţarea învăţământului organizat pe lângă ambasadele şi consulatele României să fie asigurată de MAE, prin Departamentul politici pentru relaţia cu românii de pretutindeni, din fondurile alocate de la bugetul de stat pentru programele şi proiectele privind sprijinirea românilor de pretutindeni.
Propunerea legislativă este susținută de 42 de deputați.