Acasă Cultura / Culte Maraton dedicat cinefililor la Festivalul Filmului Românesc la Istanbul

Maraton dedicat cinefililor la Festivalul Filmului Românesc la Istanbul

ICR Istanbul anunță un maraton dedicat cinefililor și celor care vor să pătrundă în tainele celei de-a șaptea arte. La Istanbul, în perioada 3 – 26 aprilie 2018 se desfăşoară  cea de-a doua ediție a Festivalului Filmului Românesc. Este un proiect îndrăzneț, cu filme noi și realizat alături de un partener turc puternic și activ, Akbank Sanat.

Festivalul de anul acesta se va deschide cu pelicula „Aniversarea„, o producție 2017 semnată Dan Chișu și care va fi proiectată în data de 3 aprile. Urmează apoi „Undeva la Palilula” (2012), cu proiecția în data de 10 aprile, urmat de „Două lozuri” (2016), proiecție pe 12 aprile, lungmetrajul „De ce eu?” (2015), proiecția în data de 24 aprile, iar pelicula „Despre oameni și melci” (2012) va închide evenimentul cu proiecția în data de 26 aprile. Toate filmele incluse în festival vor începe la ora19.00 și vor putea fi văzute la sediul Akbank Sanat aflat pe blvd. İstiklal, principala arteră a metropolei.

La sugestia ICR Istanbul și agreat de partenerul Akbank Sanat, regizorul român invitat la ediția a II-a a festivalului, în perioada 24 – 26 aprilie 2018, este Tudor Giurgiu. Cineastul va susține o prelegere, înainte de prezentarea filmului său De ce eu? (2015), apoi va participa la o sesiune Q&A, pentru a răspunde întrebărilor sosite din partea celor prezenți în public. Se va discuta, de asemenea, despre condițiile în care se desfășoară producția pentru un lungmetraj, despre cinematografia românească, despre ce înseamnă producția unui film.

Tudor Giugiu s-a născut în 1972, în Cluj-Napoca. Regizorul este membru al Academiei Europene de Film, Eisenhower Fellow în 2014, fondator şi președinte al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) și al Festivalului de Film Horror & Fantastic „Lună Plină”. Fondator al casei de producţie Libra Film, al casei de distribuţie Transilvania Film, co-fondator al complexului cinematografic Cityplex şi inițiator al Galei Premiilor Gopo.

Tudor Giurgiu a absolvit în 1995 Facultatea de Teatru și Film a Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, secția Regie Film, și a lucrat ca asistent de regie al unor cineaști precum Lucian Pintilie și Radu Mihăileanu. În 1997, a participat la proiectul Artslink, devenind artist resident la 911 Media Arts Center din Seattle. A produs și regizat numeroase reclame și videoclipuri. În perioada 2005-2007, a fost Directorul General al Televiziunii Române.

Lungmetrajul său de debut, Legături bolnăvicioase, a fost selectat în secţiunea Panorama la Berlinale 2006 şi premiat la numeroase festivaluri internaţionale. Cel de-al doilea lungmetraj, Despre oameni și melci, s-a bucurat de succes atât la nivel național (filmul românesc cu cel mai mare număr de spectatori în 2012), cât și internațional (Premiul special al juriului la festivalul de la Warsaw, Premiul pentru cel mai bun film în cadrul secțiunii „Punto di Encuentro” la Valladolid și Cel mai bun film la SEE Film Festival – L.A).

Scurtmetrajul Superman, Spiderman or Batman a adunat un număr important de trofee, printre care și Premiul Academiei Europene de Film pentru Cel mai bun scurtmetraj. Printre filmele produse de Tudor Giurgiu se numără Katalin Varga, regizat de Peter Strickland, premiat cu Ursul de Argint la Berlin 2009, şi cu premiul Academiei Europene de Film, categoria Descoperirea Europeană a Anului; Misiunea directorului de resurse umane, de Eran Riklis (Premiul publicului – Locarno 2010), Cenușă și sânge al lui Fanny Ardant (Cannes 2009), Cannibal (Toronto și San Sebastian 2013) și Câinele japonez (propunerea României la Oscar 2015).

Filmele propuse de ICR Istanbul pentru această ediție a festivalului de film românesc la istanbul au istorii diferite:

Aniversarea” (2017), r. Dan Chişu, este ultimul film în care apare îndrăgitul actor Mircea Albulescu şi are o distribuţie de excepţie. Lungmetrajul spune povestea celei de-a 94-a aniversări a a lui Radu Maligan, personaj important în România de dinainte de 1989, când familia şi foştii colegi se întâlnesc să-l sărbătorească pe bătrân, iar petrecerea se împotmoleşte atunci când jumătate dintre oaspeţi încearcă să îl convingă pe Radu să se spovedească unui preot, în timp ce restul invitaţilor consideră că nu poţi forţa pe cineva să acţioneze împotriva voinţei sale.

Spectatorii îi vor recunoaşte pe marele ecran pe: Răzvan Vasilescu, Coca Bloos, Lucian Ifrim, Emanuel Pârvu, Marian Râlea, Dana Voicu, Constantin Cojocaru, Rodica Lazăr, Mihai Constantin, Mircea Andreescu, Emilia Dobrin, Dana Dembinski şi Gheorghe Ifrim.

Aniversarea a avut premiera internaţională la Varşovia, unde a primit aprecieri din partea publicului şi a presei de specialitate, iar în ţară a putut fi văzut până acum în câteva proiecţii speciale la: Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi Anonimul IFF, dar a rulat și în cinematografele din Bucureşti și din țară.

Scenariul şi regia filmului sunt semnate de, iar imaginea îi aparţine lui Liviu Pojoni Jr. Producătorul este Dan Chişu (Dakino Production), coproducători fiind Adrian Sitaru (4Proof Film) şi Codin Maticiuc (WatchMe Productions). Filmul beneficiază de sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.

Undeva la Palilula” (2012), r. Silviu Purcarete, exprimă fascinația pentru cinema a marelui regizor de teatru, dar nu reușeste să funcționeze ca film. El nu lansează un cineast sau un stil, ci cel mult un epitet – „palilulesc”. Palilula există, în film, însă, Palilula e un spațiu în afara realității. Decorul remarcabil construit de Helmut Stürmer si Dragos Buhagiar e voit teatral – suntem deci în plină ficțiune și ne vom da seama pe parcurs ca și la modul temporal localizarea există, deși în mod vag. Când secretarul de partid poreclit Troțki (Constantin Chiriac) intră în cadru, închidem rama și înțelegem că, în linii mari, suntem în România perioadei comuniste.

Nelucrând în convenția unui film realist, autorul se simte complet liber, găsindu-se în postura celui care se joacă cu toate elementele celei de-a șaptea arte.

Două lozuri” (2016), r. Paul Negoescu, este o comedie independentă de micro-buget, avându-i în rolurile principale pe Dorian Boguță, Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol, trei bărbați dintr-un mic orășel de provincie, care câștigă marele premiu la loto, însă nu după mult timp biletul nu mai e de găsit, așa că cei trei pornesc într-o călătorie să-l recupereze.

De ce eu? ” (2015), r. Tudor Giurgiu, este un thrillerul politic ce a atras atenţia presei internaţionale la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, unde a rulat cu casa închisă. Scenariul scris de Loredana Novak şi Tudor Giurgiu este inspirat de cazul real al procurorului Cristian Panait, care s-a sinucis în 2002, la doar 29 de ani, în contextul anchetei asupra unui procuror din Oradea, Alexandru Lele, şi a presiunilor exercitate asupra sa.

Regizorul Tudor Giurgiu spunea despre producția sa „Filmul despre Panait e, oarecum, filmul despre eşecul unei generaţii din care fac parte. Care a crezut că schimbările politice ale anului 1989, că despărţirea de comunism va însemna o rupere definitivă cu sistemul vechi mafiot şi corupt. În 2002 (anul morţii lui Panait), dar şi în prezent, realitatea românească e una dură: vechii ofiţeri şi activişti din Securitate monopolizează nu doar afaceri importante, ci şi poziţii importante în politică”.

Lungmetrajul „De ce eu?” este produs de Libra Film, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Bulgarian National Film Center, Eurimages, Programul MEDIA şi SEE Cinema Network, cu participarea HBO România. Coproducători sunt Hai-Hui Entertainment, Chouchkov Brothers şi Cor Leonis Films.

Despre oameni si melci” (2012), r. Tudor Giurgiu, a rămas în istoria recentă a cimatografiei românești drept filmul românesc cu cei mai mulţi spectatori în 2012.

Lungmetrajul lui Tudor Giurgiu radiografiază începuturile așa-numitului „capitalism sălbatic” în România post revoluționară. Eliberarea de comunism lasă loc dificultăților economice datorate unei industrii de mult nerentabile. Muncitorii unei celebre fabrici de mașini se trezesc în situație de faliment și în fața unui pericol cu care nu s-au mai confruntat: șomajul. Disperați, vor găsi cea mai inedita soluție dintre toate. Filmul are avantajul interpretării unor actori români îndrăgiți din tânăra și mai puțin tânăra generație (Andi Vasluianu, Monica, Bârlădeanu, Dorel Vișan), cât și al apariției actorului francez Jean François Stévenin și a fiului său, Robinson Stévenin.

Prin organizarea celei de-a doua ediții a festivalului de film românesc la Istanbul, un eveniment deosebit de important atât din perspectiva imaginii, cât și din perspectiva solidului parteneriat cu Akbank Sanat, continuăm promovarea cinematografiei românești prin prezentarea unor producții naționale de mare succes, foarte premiate și a unuia dintre regizorii contemporani cu o carieră demnă de invidiat, Tudor Giurgiu.

Odată cu realizarea acestui proecit, ICR Istanbul continuă promovarea cinematografiei române contemporane, poziționarea ICR Istanbul ca promotor al cinematografiei noastre în Turcia, dar, de asemenea, promovarea unor producții cinematografice naționale, element care figurează ca punct important în Strategia multianuală a ICR, Tema evenimente cinematografice – Noul val al filmului românesc și succese internaționale.

De mai bine de 20 de ani, partenerul ICR Istanbul, Akbank Sanat se implică în acțiuni diverse, din domenii diferite. Până în prezent, Akbank Sanat a creat un program dedicat artelor și culturii, care acoperă o serie de lucrări din domeniul editării, muzică, artele spectacolului și artele vizuale.

În 2018, Akbank Sanat împlinește 25 de ani de existență. Centrul sprijină dezvoltarea artelor contemporane în Turcia și găzduiește numeroase proiecte internaționale, din diferite domenii artistice, acordând o atenție deosebită susținerii tinerilor artiști prin crearea de oportunități pentru dezvoltarea lor artistică.