Marginalizarea femeilor din sud-estul Europei în perioada 1949 și 1956, într-o expoziție...

Marginalizarea femeilor din sud-estul Europei în perioada 1949 și 1956, într-o expoziție curatoriată de Anca Mihuleț şi Irena Bekić

DISTRIBUIȚI

Expoziția „You Betrayed the Party Just When You Should Have Helped It” va avea loc la Muzeul de Artă Modernă și Contemporană din Rijeka pânâ pe 20 martie 2022 și este co-curatoriată de Anca Verona Mihuleț, împreună cu Irena Bekić, istoric de artă și curatoare din Zagreb, Croația.

Deschiderea va fi urmată și de un atelier în data de 23 februarie la care va participa și curatoarea Anca Mihuleț. În ianuarie 2023, expoziția, urmată de un simpozion, vor fi prezentate la Muzeul Vargas din cadrul Universității Dilman din Manila.

„You Betrayed the Party Just When You Should Have Helped It” este un proiect inițiat în anul 2019 de către artista croată Andreja Kulunčić, în colaborare cu antropologul social Renata Jambrešić Kirin și psihoterapeuta Dubravka Stijačić și urmărește o cercetare aprofundată a existenței deținutelor politice din două lagăre de muncă forțată, în perioada cuprinsă între 1949 și 1956, pe insulele Goli și Sveti Grgur din Marea Adriatică. Pornind de la acest studiu de caz, proiectul rizomatic își propune să reflecteze asupra transformării corpului supus auto-colonizării pentru a supraviețui într-un mediu traumatizant și, în plus, să prezinte metode de activare a unei locații simbolice lipsite de forme moderne de recunoaștere publică.

„You Betrayed the Party Just When You Should Have Helped It” este poziționat critic în raport cu paradigmele contextuale dominante, conform cărora problema traumei feminine și a moștenirii violente, precum și formele de violență politică specifice genului și transmiterea trans-generațională sunt neglijate.

Obiectivul proiectului este de a deschide narațiuni care au rămas la marginea curentului istoric. Se bazează pe practici artistice angajate și pe o abatere de la conceptele dominante ale practicilor monumentelor memoriale, propunând idee de anti-monument și de recuperare a istoriei oamenilor marginali.

Proiectul nu se ocupă de reconstituirea unui eveniment istoric dintr-o poziție ideologică sau de identificarea călăului și a victimei; se confruntă cu faptul că mecanismele de generare a structurii taberei (the camp în percepția lui Giorgio Agamben) și normalizarea acestora sunt mereu prezente. Subliniază teza că statele moderne se bazează pe multiplicarea unor astfel de spații ca spații de excludere, în care viața umană este redusă la o viață goală și lipsită de valoare, care devine o condiție normalizată în sistemele politice contemporane. În acest mod, lucrând colectiv la conceptul unui anti-monument, femeile care vor lua parte la acest proiect creează o nouă comunitate de solidaritate care transferă cunoștințe despre aspectul marginalizat al istoriei, precum și contemporaneitate, în sensul că proiectul urmărește să conștientizeze că structura taberei este întotdeauna posibilă.

„You Betrayed the Party Just When You Should Have Helped It” este un proiect-pilot pentru studiul existenței femeilor marginalizate din zona de sud-est a Europei, reprezentând debutul unei cercetări care se dorește să depășească granițele regiunii.

Acest proiect a fost inițiat în anul 2019 de o echipă complexă compusă din artiști, cercetători și o curatoare din Croația. Proiectul se poziționează critic în raport cu paradigmele contextuale dominante, conform cărora problema traumei feminine și a moștenirii violente, precum și formele de violență politică împotriva femeilor sunt neglijate.

Anca Verona Mihuleț este istoric de artă și curator, activă la Seul (Coreea de Sud). Ea a susţinut tineri artişti români în demersurile acestora de aprofundare a cunoaşterii, istoria, limitele sau peisajul, totodată ajutându-i să creeze lucrări de artă care discută aceste elemente.

Proiectele propuse de Anca Mihuleț sunt motivate de coordonatele istorice și sociale specifice, de cadrele instituționale în care au loc, dar și de colaborările artistice și curatoriale ce, de regulă, se dezvoltă pe parcursul mai multor ani.

Începând cu anul 2011, artista a fost interesată în chestionarea şi teoretizarea unor contexte curatoriale extinse, prin participarea în programele de burse şi rezidenţe de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Seul (KR), Seoul Art Space Geumcheon (KR), sesiunea Curatorial Intensive organizată deIndependent Curators International New Yorkşi Ullens Center for Contemporary Art, Beijing (CN). Între 2006 şi 2013, împreună cu Liviana Dan, artista a curatoriat programul de expoziţii al Galeriei de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu.În 2011, a participat alături de Apparatus 22 şi Olivia Mihălţianu, la proiectul de cercetare şi la expoziţiaSituated Knowledge. I Follow Rivers of Thoughts, prezentată la Institutul Cultural Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia. În 2013, a fost curatorul expoziţiei Centru de reflecţie pentru istorii suspendate. O încercare,unul dintre cele două pavilioane naţionaledin cadrul celei de-a 55-a ediţii a Bienalei de la Veneţia.În 2014, a organizat în colaborare cu S-AIR Sapporo şi Japan Foundation o rezidenţă artistică la Sibiu cu titlulConditional Landscape, care a continuat la Sapporo în 2015, cu focus pe peisajul de iarnă. În 2015 şi 2016, alături de Patrick D. Flores,Anca Verona Mihuleţ a curatoriat expoziţiaSouth by Southeast,itinerată la OsageArt Foundationîn Hong Kongşi la Guangdong Times Museumîn Guangzhou. Între 2015 şi 2017,Anca Verona Mihuleţ, încolaborare cuDiana Marincu, a curatoriat Punctul alb şi cubul negru, un proiect expoziţional în şase părţi, desfăşurat la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti. În 2016, a pregătit o expoziţie dedicată dezvoltării artei româneşti la sfârşitul anilor 1980 şi începutul anilor 1990, care a fost găzduită la Muzeul Jorge B. Vargas şi Centrul de Cercetare Filipiana din Manila. În 2016, Anca Mihuleţ a fost premiată de Asociația pentru Cultură și Teorie Igor Zabel din Ljubljana cu una dintre „Bursele Igor Zabel”, iar în 2019 a primit Bega Art Prize, un premiu acordat curatorilor tineri de către Fundația Calina și Kunsthalle Bega din Timișoara.A fost unul dintre curatorii ediției din 2019 a Bienalei de la Singapore, cadru în care a cercetat cazuri de deplasare și naturalizare artistică, dar și moduri în care transmedialitatea poate influența percepția noastră asupra viitorului. În 2021, Anca Mihuleț a pregătit la Kunsthalle Bega în Timișoara, expoziția Cronicile viitorilor supereroi. Între 2021 și 2023, Mihuleț va face parte din echipa curatorială a Festivalului de Artă și Tehnologie STRP, Eindhoven.

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.