Comportamentul Rusiei în ultimii 15 ani amintește perioada anilor 1905-1914 ai secolului trecut, când căpăta statutul de ”Jandarm al Europei”, scrie Jurnalul de Chișinău. Astăzi Rusia este o țară mult mai slabă decât atunci, însă politica de duble standarde este tolerată de marile puteri mondiale, când chestiile ating fostele țări ale URSS.
În prezent, situația din Republica Moldova atinge nivele foarte periculoase și amenințătoare de ordin economic și politic. De fapt Republica Moldova este cea, care permite formarea și materializarea unei situații de așa gen cum este în prezent.
Scopul Rusiei configurează un plan de dezmembrare a Republicii Moldova prin formarea a minimum 5 regiuni, care să se declare libere de Chișinău: Transnistria, Găgăuzia, Taraclia, Nord-estul Moldovei unde locuiesc compact romii (Otaci, Soroca, etc.) și municipiul Bălți. Astfel, pe harta lumii ar apărea primul stat de romi, așa cum a mai fost format și statul evreiesc Israil.
Potrivit sursei, Rusia alocă mijloace financiare considerabile, atât deschis, direct, cât și indirect prin intermediul promovării culturii rusești și a altor etnii, însă în realitate scopul fiind altul. Pe parcursul ultimilor 20 de ani Rusia a acordat asistență politică, financiară, militară și socială în unele regiuni din Moldova de cel puțin câteva miliarde dolari SUA.
Cea mai pronunțată asistență a fost realizată de Rusia în regiunea separatistă din stânga Nistrului.
Toate aceste aspect sunt confirmate prin declarațiile făcute de către ambasadorul Federației Ruse la Chișinău. El declară direct despre susținerea unor regiuni din Moldova ca zone de interes a Rusiei. Modul de promovare a unei inechități speciale din partea Rusiei, față de rușii din Moldova, se face vizibil prin faptul că majoritatea rușilor care trăiesc în Moldova sunt concentrați în Chișinău.
Încă o dovadă de comportament straniu, din partea Rusiei, utilizând standardele duble și triple, este situația legată de relațiile comerciale dintre aceste două țări. Din unele surse informaționale rusești, presa de la Chişinău precizează că Rusia va formaliza importul de produse alcoolice și vinicole din Găgăuzia și Taraclia. Vinurile separatiștilor transnistreni nu au fost afectate de embargoul rusesc impus Moldovei la producția de vinuri de la începutul lunii septembrie, 2013.
Pe de altă parte președintele României, Traian Băsescu, amplifică spiritele și dă o nou impuls procesului de dezmembrare a Moldovei și lichidării acesteia ca stat, pus la cale de Rusia.
O altă acțiune ar fi reacția imediată și foarte dură din partea Moldovei, în sensul respectării dreptului internațional și neaplicării standardelor duble și triple față de Moldova din partea Rusiei.
Federația Rusă este obligată să construiască toate relațiile cu alte regiuni din Moldova, reieșind strict din prevederile acordului de bază sau alte acorduri semnate oficial de ambele state. Relațiile trebuie să fie reciproc prietenoase nu numai la nivel de declarații, dar și bazate pe stimă reciprocă, respect și îndeplinire exactă e relațiilor oficiale.
În acest sens Federația Rusă ar trebui să renunțe la finanțarea separatismului și promovarea terorismului diplomatic și economic. Trebuie să amintesc că Federația Rusă susține separatismul și terorismul economic în Moldova pe toate căile. În ultimii ani Rusia încearcă să formeze unele grupări paramilitare în Moldova (cazacii găgăuzi), finanțând direct aceste grupări prin unele ONG. Aceasta este încă o dovadă a politicilor de duble standarde a Rusiei față de Moldova.
În acest context situația devine confuză, iar oficialii moldoveni trebuie să gestioneze corect situația.
Guvernul condus de dl Leancă trebuie să declare ferm și tare că Moldova nu va tolera așa situații și va întreprinde măsuri în scopul disciplinării Rusiei în relațiile cu Moldova și pentru a o readuce la respectul și realizarea exactă a prevederilor Acordului de bază dintre Moldova și Rusia.
Trebuie de afirmat faptul că toate relațiile dintre două state trebuie să aibă aspect civilizat, iar toate implicațiile altor țări în treburile interne, trebuie făcute cu respectul tuturor normelor, care recurg din relațiile oficiale și prevăzute de acordurile respective, sau cel puțin din normele dreptului internațional, ci să nu poarte caracter banditesc.
Toate ajutoarele de ordin economic, financiar și social, chiar și militar, din partea Rusiei, trebuie să fie centralizat direcționate către Guvernul Republicii Moldova, iar acesta din urmă trebuie să accepte și să transfere aceste ajutoare în regiunile respective cu destinația specială.
Rusia, utilizând standardele duble și triple, sub formă de ”banditism diplomatic”, fără rușine face ce dorește, cum dorește și când dorește pe teritoriul altui stat, cum este Moldova, fără să se conformeze faptului că Moldova este un stat de drept internațional, recunoscut de ONU și toate celelalte țări.
Moldova trebuie să ceară foarte ferm, decisiv și insistent Rusiei pentru ca aceasta să prezinte un raport despre sumele de bani și alte ajutoare acordate pe parcursul ultimilor 20 de ani, regimului separatist din stânga Nistrului, Găgăuziei și altor regiuni din Moldova. Concomitent Moldova trebuie să facă adresările respective la ONU, Comisia Europeană și Conciliul Europei.
În caz contrar Moldova va avea mari probleme de ordin teritorial, economic și politic, iar Rusia va continua presiunile pentru ca Moldova, cu orice preț, să capete titlu de ”Națiune Inferioară” în comparație cu cea rusească.