Acasă America de Nord NATO va înlocui avioanele de supraveghere AWACS cu aeronave Boeing E-7A Wedgetail

NATO va înlocui avioanele de supraveghere AWACS cu aeronave Boeing E-7A Wedgetail

NATO va înlocui flota de avioane de supraveghere AWACS, în funcţiune din anii 1980, din timpul Războiului Rece, cu o versiune militarizată a aeronavei comerciale Boeing, a transmis miercuri Alianţa Nord-Atlantică.

Producția celor șase noi aeronave Boeing E-7A Wedgetail este programată să înceapă în următorii ani, prima aeronava urmând să fie gata de funcționare până în 2031. Luna aceasta, un consorțiu de aliați și-a dat aprobarea pentru proiect.

„Aeronavele de supraveghere și control sunt esențiale pentru apărarea colectivă a NATO și salut angajamentul Aliaților de a investi în capabilități de vârf”, a declarat secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg.

„Prin punerea în comun a resurselor, Aliații pot cumpăra și opera active majore în mod colectiv, care ar fi prea costisitoare pentru ca țările să le cumpere individual. Această investiție în tehnologie de ultimă oră arată puterea cooperării transatlantice în domeniul apărării, pe măsură ce continuăm să ne adaptăm la o lume mai instabilă”.

E-7 Wedgetail este o aeronavă avansată de avertizare timpurie și control care oferă evaluarea situației și funcții de comandă și control. Echipată cu un radar puternic, aeronava poate detecta aeronave, rachete și nave ostile la distanțe mari și poate direcționa avioanele de luptă NATO către țintele lor. Statele Unite ale Americii, Regatul Unit și Turcia fie zboară cu Wedgetail, fie intenționează să-l opereze. Se bazează pe o versiune militarizată a avionului Boeing 737.

NATO a operat o flotă de aeronave E-3A Airborne Warning and Control (AWACS) încă din anii 1980. Cu sediul la baza aeriană Geilenkirchen din Germania, AWACS a zburat în fiecare operațiune majoră a NATO, inclusiv lupta împotriva ISIS, precum și pe flancul estic al NATO după invazia Rusiei în Ucraina.

Acţionând ca un turn radar zburător, avioanele AWACS (Airborne Warning and Control System) cu radomurile distinctive, late de nouă metri, pe spate, sunt instrumentele NATO de monitorizare a spaţiului aerian încă din 1982.

Cu radarul lor rotativ, avioanele Boeing 737 modificate pot detecta aeronave la o distanţă mai mare de 400 de kilometri.

Acestea sunt capabile să monitorizeze o suprafaţă de aproximativ 300.000 de kilometri pătraţi, un teritoriu de dimensiunea Poloniei, conform NATO, şi pot detecta, de asemenea, ţinte la sol, cum ar fi navele.

În trecut, aeronava a sprijinit misiunile NATO din Balcani, Afganistan şi Irak, dar şi monitorizarea unor evenimente precum Cupa Mondială din 2006 din Germania şi întâlnirile la nivel înalt.

Într-un conflict, avioanele AWACS nu numai că pot oferi o imagine radar pentru avioanele de luptă, navele şi centrele de control aliate, dar pot şi direcţiona avioanele de luptă NATO către ţintele lor.

Aceste aeronave, unul dintre puţinele active pe care NATO le deţine efectiv, sunt dotate cu echipaje multinaţionale din 19 din cele 31 de ţări aliate.

Este de așteptat ca E-7 să aibă baza sa principală la Geilenkirchen și ar putea opera din mai multe locații din toată Europa. Wedgetail va face parte din viitorul proiect de supraveghere și control al Alianței, care va pune în funcțiune următoarea generație de sisteme de supraveghere a NATO de la mijlocul anilor 2030.