Facebook Mail Twitter Youtube
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Căutați
vineri, 11 iulie 2025
  • Despre noi
  • Colaboratori
  • Parteneri
  • Contact
Facebook Mail Twitter Youtube
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TIMP ROMÂNESC
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Acasă Economic / Social OPINIE:  Ce tip de stat ne dorim?
  • Economic / Social
  • Interviuri / Analize
  • România
  • Stiri

OPINIE:  Ce tip de stat ne dorim?

Csaba Bálint, membru CA al BNR   Deși România a cunoscut o dezvoltare substanțială, acest progres a fost însoțit de acumularea unor vulnerabilități serioase

De către
A.R.
-
25/06/2025 Data modificata: 25/06/2025
Acțiune
Facebook
WhatsApp

    În ultimele decenii, România a înregistrat un progres remarcabil. Privit însă din interior, acest avans nu este încă pe deplin perceput sau apreciat la justa sa valoare. Firește, dezvoltarea are și părți mai puțin luminoase; cea mai vizibilă în prezent este problema „deficitelor gemene”. Expansiunea economică, mai ales în ultimii zece ani, a venit la pachet cu acumularea unor vulnerabilități majore. Deficitul bugetar a depășit anul trecut pragul de 9% din PIB – niveluri similare fiind întâlnite anterior doar în 2009 și 2020, ani în care economia s‑a contractat cu ‑5,5%, respectiv ‑3,7%. 2024 n‑a fost un an favorabil, dar nici nu s‑a ajuns la o recesiune profundă sau la o creștere semnificativă a șomajului. Economia a avansat doar modest, cu 0,8%.

    Tema sănătății finanțelor publice nu este una de interes doar în România. Dinamica deficitului bugetar și a datoriei publice este îngrijorătoare atât în Statele Unite, cât și în numeroase economii europene. Există opinii radicale potrivit cărora degradarea continuă a finanțelor publice ar fi, într-un regim democratic dezvoltat, aproape inevitabilă. Totuși, dacă ne uităm la China sau la alte economii emergente, observăm că și acolo apar frecvent probleme fiscale – ceea ce sugerează că este, mai degrabă, o problemă globală. În cazul României, principala problemă o constituie mai degrabă deficitul, decât datoria: ocupăm primul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, în timp ce nivelul datoriei rămâne, deocamdată, sub media europeană. Totuși, dacă deficitul nu este corectat, datoria riscă să devină o problemă majoră în viitorul apropiat.

    S-ar putea crede că bugetul public este exclusiv responsabilitatea politicienilor: dacă ei l-au dezechilibrat, tot ei ar trebui să-l corecteze. Realitatea este, însă, mult mai complexă. Atunci când finanțarea bugetului devine dificilă, efectele se transmit inevitabil către sectorul privat. Dacă statul se împrumută la costuri ridicate, asta va antrena o creștere a costurilor de finanțare pentru gospodării și companii. Nu există excepții: este o povară colectivă serioasă.

    Unele întrebări legate de această problemă își găsesc răspunsuri relativ simple, altele sunt considerabil mai dificile. Știm, de exemplu, că ajustarea necesară este de cel puțin 6 puncte procentuale din PIB. O corecție de o amploare similară ar fi necesară și în cazul deficitului de cont curent, cele două variabile fiind strâns corelate. Este însă mult mai dificil de stabilit cum ar putea fi împărțită povara între actorii economici: cât poate corecta, în mod realist, sectorul public (fără a uita că reducerea cheltuielilor de stat are efecte de recul asupra gospodăriilor și companiilor) și care ar fi calendarul optim pentru aplicarea măsurilor de corecție.

     Dublă criză de încredere și cursa contra cronometru

    Dincolo de deficit, se conturează o problemă mai profundă, care depășește sfera strict economică: o „dublă criză de încredere”. Pe de o parte, una internă – slăbirea încrederii societății în instituțiile statului; pe de altă parte, una externă – erodarea credibilității României în fața partenerilor internaționali.

    Pe baza experiențelor – reale sau percepute – din ultimele decenii, s-a conturat o imagine nefavorabilă asupra modului în care funcționează instituțiile statului: un „sac fără fund”, gestionat ineficient. Se resimte nevoia unor noi abordări, chiar dacă nu este clar încă ce alternativă ar fi cu adevărat viabilă. Paralele similare pot fi observate și în alte democrații, unde idealul democratic însuși pare să fi obosit odată cu trecerea timpului.

    Criza externă de încredere este alimentată de faptul că România se confruntă cu un deficit bugetar cronic, agravat și de accentuarea dezechilibrelor externe. Discutăm despre deficite gemene de 8–9% din PIB, imposibil de acoperit exclusiv din surse interne. Anul 2024 a afectat sever credibilitatea țării: deficitul estimat inițial la circa 6% din PIB a urcat la 9,3 % până la sfârșitul anului într-un context electoral prelungit și deosebit de zgomotos. Piețele prețuiesc predictibilitatea, însă în ultima vreme au avut la dispoziție puține repere clare.

    Cum pot fi gestionate, simultan deficitul bugetar și criza de încredere? Într-o lume ideală, printr-un parcurs în trei etape. Primul pas: creșterea substanțială a eficienței cheltuielilor publice – inclusiv închiderea „găurilor” bugetare evidente. Al doilea pas: consolidarea veniturilor, unde statisticile internaționale indică clar că România înregistrează un decalaj considerabil în ceea ce privește eficiența colectării – TVA-ul fiind un exemplu emblematic. Într-o societate funcțională, evitarea contribuției la povara comună nu poate fi acceptată, iar nivelul evaziunii trebuie redus substanțial. Dacă, după parcurgerea acestor două etape, resursele rămân insuficiente pentru furnizarea de servicii publice de calitate sau pentru gestionarea unor crize colective, abia atunci devine justificabilă a treia etapă: majorarea taxelor și a impozitelor.

    Implementarea celor trei pași ideali este totuși dificilă și consumatoare de timp. Dintre aceștia, primul este de departe cel mai complex și lent, în timp ce ultimul poate fi aplicat relativ rapid. Totuși, răbdarea partenerilor externi pare să fi ajuns la limită. Este greu de crezut că atât Comisia Europeană, cât și agențiile de rating și piețele vor mai accepta narațiunea potrivit căreia ajustarea bugetară se poate realiza exclusiv prin reducerea cheltuielilor și îmbunătățirea colectării. Credibilitatea s-a erodat prea mult. Într-un orizont de doar câteva zile/săptămâni va fi nevoie de măsuri fiscale concrete pentru a asigura finanțarea economiei în condiții sustenabile. În absența acestora, scumpirea și restrângerea accesului la finanțare pentru stat se va transmite rapid în sectorul privat – un risc major pe termen scurt, care trebuie atent gestionat.

    Într-o situație atât de strânsă, cele trei etape trebuie lansate simultan. Este esențial însă ca nu doar ultima – cea mai facilă – să fie aplicată, ci și primele două, considerabil mai dificile și consumatoare de timp. În absența acestora, criza de încredere nu va fi depășită, iar procesul de convergență al României riscă să se blocheze.

     Cât de mare este, de fapt, rolul statului?

    Într-un asemenea context, este firesc să ne întrebăm cât de mare este, în realitate, rolul statului și în ce domenii s-ar putea realiza economii. O analiză a fluxurilor financiare din sectorul public este relevantă: în fond, încotro se îndreaptă fondurile provenite din taxe și împrumuturi? Aceasta este întrebarea la care încearcă să răspundă primul grafic.

    Ce tip de stat ne dorim

    Se poate observa că o parte substanțială a veniturilor publice este direcționată către plata pensiilor și a altor transferuri sociale. O a doua categorie importantă este reprezentată de salariile din sectorul public, iar o a treia – de consumul intermediar. Acesta reflectă cantitatea de resurse consumabile necesare pentru furnizarea serviciilor publice.

    Imaginea consolidează percepția potrivit căreia statul nu este un bun administrator și „aruncă bani” publici, existând astfel spațiu considerabil pentru reducerea cheltuielilor – o percepție care, de altfel, are o bază reală. Există un consens larg, atât în plan social, cât și profesional, că statul ar trebui să devină considerabil mai eficient. Însă adevărata întrebare rămâne: cât de mare este potențialul real de economisire pe partea de cheltuieli?

    Pentru o imagine completă, este util să facem un pas în plus și să analizăm, pe categorii, cât cheltuie Statul Român în comparație cu media Uniunii Europene și, respectiv, cu țările din zona CEE. În pofida obiecțiilor frecvente, nu trebuie uitat că statul generează și valoare esențială – prin educație, sănătate, ordine publică etc. – iar cea mai mare parte a transferurilor sociale revine în circuitul economic.

    În 2024, cheltuielile publice au depășit clar pragul de 40% din PIB – un record istoric în context național, dar totuși sub media Uniunii Europene. Pentru anul trecut, statisticile detaliate pe categorii nu sunt încă disponibile integral, astfel că în continuare analiza se bazează pe datele din 2023.

    Cel mai vizibil decalaj apare în domeniul învățământului, unde România a alocat doar 3,3% din PIB – mult sub nivelul de referință european, de 4,7%. Se vorbește frecvent despre rolul esențial al investițiilor, în special în infrastructură, dar se uită adesea că cea mai valoroasă investiție pentru o țară rămâne generația viitoare. În domeniul sănătății, de asemenea, putem vorbi despre un sector relativ subfinanțat (4,7% vs. 7,3% din PIB media UE sau 6.1% în țările din zonă). În plus, cheltuielile pentru protecția socială se află sub media europeană: 12,8% față de 19,2% și ușor sub media CEE de 14.1% din PIB. Pentru o societate afectată de tendințe demografice negative și de o îmbătrânire accelerată, este greu de imaginat o reducere semnificativă a acestor presiuni bugetare în viitor. Pe fondul intensificării incertitudinilor geopolitice, cheltuielile pentru apărare vor atrage o alocare tot mai mare.

    Zonele în care, teoretic, s-ar putea realiza economii – servicii publice generale, relații economice și alte cheltuieli – se situează, per ansamblu, la niveluri comparabile sau ușor peste media europeană. Totuși, chiar și aici, spațiul de manevră este limitat. De exemplu, cheltuielile cu dobânzile (incluse în categoria serviciilor publice generale) vor continua să crească, pe fondul unei datorii publice ridicate și a dobânzilor mai mari. Totodată, în cadrul relațiilor economice sunt incluse numeroase investiții în infrastructură, esențiale pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei.

     Continuarea AICI

    Acțiune
    Facebook
    WhatsApp
      Articolul precedentComisia Europeană are urgent nevoie de bani: emite obligațiuni de încă 70 de miliarde de euro
      Articolul următorConsolidarea grupului de luptă de la Cincu și creșterea interoperabilității, priorități pe agenda bilaterală româno – franceză
      A.R.

      ARTICOLE SIMILAREDE LA ACELAȘI AUTOR

      Incredere trump
      Economic / Social

      INSCOP Research: Încrederea în lideri internaționali

      Economic / Social

      476 locuri de muncă vacante în Spaţiul Economic European

      Laserul de la magurele
      România

      Cercetarea de la Măgurele atrage atenția Centrului Internațional de Fizică Teoretică din Trieste

      Ion ceban
      Republica Moldova

      Din motive de siguranță națională, Ion Ceban și încă două persoane au interdicție de a intra pe teritoriul României

      Fortele navale1
      Alte comunitati

      România a preluat comanda Grupului operativ naval pentru combaterea minelor marine din Marea Neagră

      1 queen marie 10 11 july 2025
      Cultura / Culte

      Regina Maria a României, sursă de inspirație lirică pentru artiști britanici

      Lucia bran le feu prometheen 1
      Cultura / Culte

      Expoziția Le feu prométhéen a artistului Lucian Bran, la Galeria Macadam

      Despre violenta domestica
      Economic / Social

      INSCOP Research: Violența domestică la adresa femeilor

      Ecofin
      Economic / Social

      ECOFIN a luat notă de primul pachet privind reducerea deficitului bugetar propus de România

      iulie 2025
      L Ma Mi J V S D
       123456
      78910111213
      14151617181920
      21222324252627
      28293031  
      « iun.    
      Foto modul lucrator sezonier

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      Platforma naȚionalĂ despre vaccinarea covid 19
      VERIFICĂ TIMPII DE AȘTEPTARE LA FRONTIERĂ

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      Image0 jpeg

      LEGĂTURI UTILE

      • SENAT – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
      • CAMERA DEPUTAȚILOR – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
      • MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
      • DEPARTAMENTUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI
      • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
      • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
      • DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ

      Newsletter TIMP ROMÂNESC

      Enter your email address:

      Delivered by FeedBurner

      MESAJ DE INTERES PUBLIC

      Buton nou atentionari

      CAMPANII NAȚIONALE

      Distruge zidul indiferentei

      SERVICII CONSULARE

      Sistemul SOLVIT

      Imagine 2022 01 30 160538

      PARTENERI

      1

      1

      1

      1

      1
      1
      1
      1
      1
      1
      1
      1
      TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
      TimpRomanesc.ro este un proiect media dedicat românilor de pretutindeni. Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ Responsabilitatea juridică în cazul editorialelor/opiniilor/articolelor redactate de invitații permanenți sau invitații speciali aparține în exclusivitate autorilor. Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv. contact@timpromanesc.ro
      Contactați-ne: contact@timpromanesc.ro - tel.0753.937.268
      Facebook Mail Twitter Youtube

      ȘI MAI MULTE ȘTIRI

      Incredere trump

      INSCOP Research: Încrederea în lideri internaționali

      Economic / Social 10/07/2025

      476 locuri de muncă vacante în Spaţiul Economic European

      Economic / Social 10/07/2025
      Laserul de la magurele

      Cercetarea de la Măgurele atrage atenția Centrului Internațional de Fizică Teoretică...

      România 10/07/2025

      CATEGORIE POPULARĂ

      • Stiri24089
      • Europa17743
      • Economic / Social13392
      • România12471
      • Evenimente8526
      • Cultura / Culte7963
      © Copyright 2013 - 2023 - TIMP ROMÂNESC, realizat UltraSoft Systems, Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ
      Translate »
      Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
      Folosim cookie-uri pentru a optimiza site-ul dvs. și serviciul nostru.
      Functional cookies Mereu activ
      The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
      Preferințe
      Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
      Statistici
      Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
      Marketing
      The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
      Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
      View preferences
      {title} {title} {title}
      MAI MULTE ARTICOLE
      Incredere trump
      Economic / Social

      INSCOP Research: Încrederea în lideri internaționali

      A.R. - 10/07/2025 0
      Conform BAROMETRULUI Informat.ro – INSCOP Research, ediția a II-a, realizat în perioada 20-26 iunie 2025, 3 din 10 români au încredere în președintele SUA,...