Acasă Alte comunitati Participare românească la simpozionul internațional de artă teatrală de la Bruxelles

Participare românească la simpozionul internațional de artă teatrală de la Bruxelles

Foto: ICR

ICR Bruxelles sprijină participarea criticului de teatru Iulia Popovici şi a artistului Mihai Mihalcea la simpozionul internaţional „East and Central European Modernity Rebuilding in the Performing Arts” la Centrul de spectacole “La Bellone” din Bruxelles în perioada 23-24 noiembrie 2017.

Invitații, critici de teatru și de dans, artiști și profesori din domeniul artelor spectacolului, vor dialoga pe tema influenței curentului avangardist în trecut, dar și în prezent, în domeniul teatrului și al dansului, dintr-un punct de vedere comparativ, oferind propriile experiențe artistice și opinii avizate.

Simpozionul aduce în prim plan semnificaţia multiplă a anului 1918, care marchează crearea noilor state naţionale în Europa Centrală şi de Est şi simbolizează aspiraţia de a îmbrăţişa modernitatea. Conferinţa oferă o viziune critică asupra formelor pe care căutarea identităţii naţionale le ia în politică, societate şi artă.

Simpozionul reuneşte 20 de artişti şi critici de teatru din domeniul dansului contemporan din Belgia, Cehia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Ungaria şi vizează dezbaterea noţiunilor cheie precum avantgardă, (auto)cenzură, regim totalitar, politică culturală şi identitate.

Rezultatele discuţiilor reprezintă sursa de inspiraţie a viitoarei creaţii artistice Performance in situ, proiect colectiv de dans contemporan pe care artiştii îl vor susţine la Palatul Artelor Frumoase (Bozar) din Bruxelles în 25 şi 27 mai 2018.

Critic de teatru şi jurnalist cultural, Iulia Popovici promovează teatrul românesc în Europa şi în Statele Unite prin intervenţii publice şi prin organizarea de ateliere de dramaturgie.

Redactor al săptămânalului Observator cultural, Iulia Popovici contribuie în reviste de specialitate precum IDEA artă+societate, Criticatac.ro, Dilema Veche (România), UBU, Bruit du Monde (Franţa), Dialog, Teatr (Polonia) şi, din 2006, coordonează colecţia de teatru a editurii Cartea Românească. A publicat cartea Un teatru la marginea drumului (Cartea Românească, 2008), a editat volume colective bilingve dedicate artelor spectacolului din Europa de Est, iar în ultimii ani a curatoriat evenimente de teatru şi dans din România şi Polonia.

Mihai Mihalcea (nume de scenă Farid Fairuz) este unul dintre cei mai importanţi coregrafi şi dansatori români ale cărui iniţiative în domeniul dansului contemporan sunt apreciate si recunoscute la nivel internaţional. Fost balerin la Komische Oper din Berlin (1990-1992) şi colaborator al Companiei Christian Trouillas din Paris, Mihai Mihalcea a înfiinţat, în 1992, Marginalii, primul grup independent de dans contemporan din România postdecembristă. În perioada 2005-2013, artistul a fost director al Centrului Naţional al Dansului din Bucureşti, iar în 2010, a hotărât să-şi semneze lucrările sub pseudonimul artistic Farid Fairuz. În paralel cu activitatea pedagogică intensă, Mihai Mihalcea a susţinut reprezentaţii şi a creat lucrări coregrafice prezentate în America şi în Europa.

Simpozionul „East and Central European Modernity Rebuilding in the Performing Arts” este iniţiat de Institutul de Artă şi Teatru din Praga şi de Centrul Cultural Ceh din Bruxelles. Evenimentul este organizat în colaborare cu Palatul Artelor Frumoase (Bozar), cu Universitatea liberă din Bruxelles şi cu institutele participante, membre EUNIC Bruxelles: Institutul Cultural Român Bruxelles, Centrul Cultural Lituanian, Institutul Balassi, Institutul Polonez şi Ambasada Republicii Slovenia în Belgia.