Acasă Alte comunitati Peisajul media ucrainean în 2012

Peisajul media ucrainean în 2012

Vulnerabilitatea financiară, atacurile asupra jurnaliștilor, procedurile legale împotriva mass-media și jurnaliștilor – acestea sunt câteva dintre amenințările și provocările cu care se confruntă mass-media din Ucraina, în conformitate cu raportul analitic “Peisajul media ucrainean în 2012″. Raportul, publicat de Academia de Presă ucraineană, cu sprijinul

Fundației Konrad Adenauer și U-Media Program (USAID), oferă o imagine de ansamblu a industriei mass-media din Ucraina în 2012. Aceasta se concentrează în special asupra cadrului legal al mass-media, asupra dezvoltării și performanței diferitelor segmente mass-media, asupra educației în jurnalism și activităților ONG-urilor mass-media. In lucrarea lor, observatorii subliniază că independența deplină a mass-media din Ucraina este o perspectivă îndepărtată, deoarece acestea rămân în mare parte instrumente ale proprietarilor lor, care sunt de obicei afiliați la marile grupuri politice și de afaceri. Dependența editorială este agravată de dificultățile financiare cu care cele mai multe outleturi mass-media se confruntă încă din perioada crizei financiare din 2008. Alegerile parlamentare din 2012 au relevat lipsa de transparență în practicile de acoperire ale mass-media ucrainene. Faptul că libertatea presei din Ucraina este în pericol a fost, de asemenea, ilustrat de atacurile fizice repetate asupra jurnaliștilor, precum și de presiunea tot mai mare a autorităților fiscale cu privire la organizațiile media.

Cadrul juridic pentru media. În lumina alegerilor parlamentare, anul trecut a fost marcat de un număr mare de plângeri înaintate instanțelor împotriva jurnaliștilor și organizațiilor mass-media. Cele mai multe dintre ele au fost depuse de candidați din partea opoziției, cărora li s-a refuzat șansa de a publica materialele campaniei promoționale în mass-media municipale din cauza presiunii autorităților asupra mass-media. De asemenea, instanțele au luat la cunoștință plângerile prin care politicienii au cerut interzicerea publicațiilor media din cauza încălcării legii electorale, dar cele mai multe dintre aceste plângeri au fost respinse. În timpul campaniei electorale mulți jurnaliști s-au plâns de ingerință în activitatea lor: accesul limitat la ședințele comisiilor electorale și întâlnirile candidaților. Acest lucru a devenit posibil datorită imperfecțiunilor legislative.

Anul trecut a adus, de asemenea, o încercare de a introduce o noutate legislativă, care ar putea amenința grav libertatea presei în Ucraina, și anume, un proiect de lege privind calomnia. Proiectul de lege propus a fost susținut pentru a consolida responsabilitatea pentru atacurile asupra onoarei, demnității și reputației în afaceri a unei persoane, cu toate că răspunderea penală pentru calomnie a fost abolită în Ucraina în 2001. Proiectul de lege a fost retras în cele din urmă, ca urmare a rezistenței jurnaliștilor și a răspunsului negativ din partea comunității internaționale.

Printre schimbările pozitive ale cadrului legislativ, cercetătorii au remarcat o protecție mai bună a surselor, conform Codului de procedură penală revizuit și legii adoptate privind “accesul la informații publice”. Această lege este considerată a fi un pas important în direcția asigurării transparenței autorităților. Potrivit organizațiilor internaționale Access Info Europe și Center for Law and Democracy, în materie de excelență juridică, Legea ucraineană a fost clasată pe locul 8 din 115 legislații naționale. Cu toate acestea, în ciuda progresului intrinsec al legii, există probleme cu punerea sa în aplicare, cauzate de inadvertențe în raport cu alte legi. De exemplu, interpretări diferite ale termenului “proprietatea informației” creează condiții pentru manipulare și obstrucție în furnizarea informațiilor solicitate de reprezentanții oficiali. Conform monitorizării realizate de Media Law Institute și Center for Political Studies, doar 50% din site-urile guvernamentale locale conțin adresa de e-mail pentru a trimite cereri de informații și doar 15% conțin numele unei persoane responsabile.

Televiziunea. Autorii raportului au identificat trei tendințe majore pe piața ucraineană media de televiziune în anul 2012: apariția canalelor de nișă, dezvoltarea produselor de televiziune sociale, și producția și vânzarea de programe de televiziune proprii. Canalele pentru copii au devenit cele mai populare printre canalele de nișă. Comparativ cu anii anteriori, difuzarea live este în scădere în timp ce radiodifuzorii prin cablu și prin satelit obțin cea mai mare cotă din piață.

Televiziunea atrage încă o mulțime de bani din publicitate, mai mult decât orice alte tipuri de media. Deși publicitatea rămâne o sursă majoră de venit, cercetătorii au identificat o serie de noi moduri de a câștiga bani, care devin populare printre canalele de televiziune din Ucraina: sponsorizarea, publicitatea ascunsă, și votul prin mesaje text. Sponsorizarea este folosită în principal de către companiile pentru care reclama este interzisă (de exemplu, producătorii de alcool). Publicitatea ascunsă este reprezentată de trimiteri la anumite mărci în timpul emisiunilor televizate.

Cercetătorii au remarcat faptul că conținutul de știri furnizate de către canalele de televiziune majore se dovedesc părtinitoare și dezechilibrate într-o mare măsură, după cum reiese din monitorizarea regulată. De exemplu, unul dintre studiile efectuate de Academia de Presă ucraineană a arătat că politicienii aflați la putere beneficiază de – cu 2,4 mai mult timp de acoperire la televizor decât politicienii din opoziție în perioada post-electorală. Această tendință alarmantă poate fi explicată prin legăturile strânse ale proprietarilor posturilor de televiziune mari cu grupurile politice din țară.

Mass-media scrisă. Cotidienele au fost în declin în Ucraina, reprezentând doar 1% din numărul total de publicații. Autorii raportului au menționat, de asemenea, o tendință de concentrare a activelor presei scrise la nivel local – mai mulți editorii împart practic piața din regiunile respective. Publicațiile de divertisment, revistele pentru femei și ghidurile TV sunt cele mai populare în rândul cititorilor. Dezvoltarea de proiecte online a avut un impact semnificativ asupra publicațiilor tipărite. Pe de o parte, o mulțime de publicații tipărite și-au creat propriile lor platformele online, sporind astfel numărul cititorilor per ansamblu. Pe de altă parte, aproximativ 100 de publicații la nivel național au fost închise în perioada 2011 – 2012, în parte ca urmare a neputinței lor în fața unei concurențe sporite. Situația presei este, de asemenea, agravată de condițiile de piață nefavorabile, de presiunea proprietarilor mass-media, și de exploatarea media în interesul politicienilor. Plata pentru acoperire a fost practicată pe scară foarte largă de mass-media, plata pentru astfel de emisiuni ajungând la un sfert din valoarea întregii piețe de publicitate din presa scrisă, potrivit Ukrainian Association of Press Publishers și All-Ukrainian Advertising Coalition.

Internetul and social media. Internetul continuă să câștige “inimile și mințile” ucrainenilor. La 1 ianuarie 2013, numărul de site-uri cu numele de domeniu “.ua” a crescut cu 13%, comparativ cu anul precedent. 19,7 milioane de ucraineni au acces la Internet, 43% dintre ei sunt persoane cu vârste cuprinse între 15 – 29 de ani, 35% fac parte din grupa de vârstă 30 – 44 de ani, 23% fac parte din grupa de vârstă de peste 45 de ani. Accesul la Internet, o dată o extravaganță urbană, a devenit comună în mediul rural de asemenea: numărul de utilizatori web care locuiesc în mediul rural a crescut cu 53% în 2012. Accesul la internet în Ucraina continuă să fie unul dintre cele mai ieftine din lume, cu o factură medie lunară pentru Internetul de acasă ajungând la mai puțin de 10 dolari, se arată în raport.

Potrivit raportului, Internetul a devenit o platformă de comunicare și a libertății de exprimare fără restricții în Ucraina, spre deosebire de mass-media tradiționale. Noi platforme unde jurnaliștii își publică investigațiile și cazurile de corupție au apărut online, reprezentând o tendință distinctă în ultimii ani. O altă tendință importantă discutată în raport se referă la utilizarea tot mai mare a instrumentelor de vizualizare în jurnalism. De asemenea, instrumente de vizualizare devin tot mai populare în rândul mass-media. Unul dintre proiectele web ucrainene, Texty.org.ua a câștigat chiar și premiul la concursul internațional de vizualizare a datelor The Guardian. În ciuda dezvoltării rapide a webului din Ucraina, piața mass-media online rămâne subdezvoltată, aceasta aducând promisiuni pentru noi apariții media.

Rolul organizațiilor non-guvernamentale și internaționale. Formarea profesională a fost principalul domeniu de cooperare între mass-media și ONG-uri. Creșterea platformelor online au avut impact asupra temelor cursurilor și atelierelor de lucru. Astfel, dezvoltarea abilităților profesionale pentru crearea de produse multimedia, precum și managementul social media, au devenit recent cele mai populare teme pentru astfel de ateliere de lucru. Anul trecut a fost marcat de trecerea la instrumentele online pentru jurnaliști. De asemenea, mai multe programe au fost implementate pentru a promova mass-media independentă și orientată spre piață, potrivit raportului.

Standardelor profesionale ale jurnaliștilor rămân un alt obiectiv important al programelor educaționale pe care ONG-urile media le dezvoltă pentru jurnaliști. Având în vedere tendințele discutate în peisajul media din Ucraina și lipsa de transparență editorială în mass-media, acest domeniu de formare profesională va fi cu siguranță solicitat, în viitorul apropiat. – www.promptmedia.ro, sursa: Margaryta Chornokondratenko, Observatorul European pentru Jurnalism