Acasă Stiri Povestea unui veac de creativitate – expoziția” Made in RO: muzeu temporar...

Povestea unui veac de creativitate – expoziția” Made in RO: muzeu temporar de publicitate și branduri românești”

sursa foto: Asociația ESCU

Între 8-24 noiembrie, Asociația ESCU organizează la ARCUB (Hanul Gabroveni), ”Made in RO”: muzeu temporar de publicitate și branduri românești, o ”oglindă retrovizoare către ultimii 150 de ani, văzuți prin prisma creației publicitare, a obiectelor de larg consum și a antreprenoriatului 100% Made in RO”, după cum caracterizează organizatorii acest eveniment.

Laitmotivul proiectului este oportunitatea de documentare și delectare, printr-o expoziție principală de artă publicitară și obiecte produse sau fabricate în România, dar și printr-o componentă educativă și aplicată prin conferințe, tururi ghidate și ateliere creative, pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, personalități și practicieni din domeniul comunicării, dar și publicul larg, nostalgic care îndrăgește mărcile naționale. Proiectul-manifest spune de fapt povestea unui veac de creativitate și prezintă o inițiativă singulară în momentul de față în peisajul ofertei culturale din țară, la nivel de complexitate.

Imaginat ca un puzzle, proiectul-eveniment îşi propune să evidenţieze transformările unui domeniu economic și cultural complex prin creația publicitară a timpurilor, fiind o retrospectivă ilustrată a pieţei noastre de publicitate și de consum din trecut și prezent. Continuând strategia abordată cu ocazia primei ediții a acestuia, din anul 2018, care s-a intitulat Made in RO: 100 ani de branding românesc, în prezent muzeul temporar are o perspectivă mult mai aprofundată și multidisciplinară.

Ambiția expoziției este să expună o radiografie onestă mărcilor autohtone și a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia și artefacte ale brandurilor iconice, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă politică, postere, machete, ziare și reviste cu reclame, produse casnice de larg consum, cosmetice, jucării, textile, electronice și electrocasnice, produse alimentare, clipuri TV cu reclame sau transmise la Radio, studii de caz pe campanii de promovare/agenții de publicitate premiate și antreprenori români. Toate acestea povestesc în primul rând despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România, apoi despre evoluția bunurilor de larg consum, despre uzanța cumpărăturilor oamenilor din țară pe parcursul mai multor decenii, despre inovațiile tehnice și industriale, cu schimbările aferente de stil, modă și mentalități. Aceste însemne publicitare pot fi privite mai ales ca urme antropologice și sociologice lăsate de societatea românească în diverse momente ale sale.

Principalele repere ale expoziției vor fi Florian Ciobanu – Reclame Vechi Românești 1840-1995, Cristian și Mihai Dumitru – Asociația Muzeul Jucăriilor, Eduard Peter – Berceni – Cartierul Copilăriei Noastre, Alexandru Stoian – Revista-magazin online “Suntem România”, colecționari și colecțiile lor.

Proiectul este o călătorie de (re)descoperire a brandurilor naționale, dar și a tipologiei publicității românești. Muzeul temporar de publicitate și branduri românești testează receptivitatea de a fi atenți, curioși și răbdători cu un mesaj comercial venit din alte timpuri, care era compus de multe ori dintr-un raport interzis în prezent în manualele de publicitate: 25% imagine și 75% text.

”Ne dorim ca această inițiativă să devină în viitorul apropiat un proiect de sine stătător, cu o “casă” a lui, care să aducă împreună, printr-un efort pe termen lung, colecționari, documentariști, practicieni și pasionați deopotrivă, dar și trenduri și asemănări ale acestui domeniu cu manifestările din alte țări din Europa Centrala și de Est, cu un parcurs comun cu al nostru. Iată o inițiativă care ar merita cel puțin dezbătută, pentru că publicitatea poate fi un microcosmos cultural, o istorie în miniatură, iar o incursiune în această lume colorată și plină de imagini, sloganuri, contururi, logorame și personaje felurite ne poate face să ne reîndrăgostim de tot ceea ce înseamnă cu adevărat Made in RO”, arată Andreea Dănescu, președintele Asociației ESCU și inițiator al proiectului.