Acasă Cultura / Culte Proiecţiile româneşti au încântat publicul la Festivalul Internaţional de Film de la...

Proiecţiile româneşti au încântat publicul la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes

Foto: ICR

Festivalul Internaţional de Film de la Cannes s-a încheiat duminică, 28 mai, cu decernarea marelui premiu, Palme d’Or, filmului suedez The Square regizat de Ruben Östlund şi proiectat în cadrul ceremoniei de închidere a Festivalului.

Juriul Cinéfondation şi al secţiunii de scurt-metraje, prezidat de regizorul român Cristian Mungiu, a decernat premiul I filmului belgianPaul est là regizat de Valentina Maurel, în cadrul celei de-a 20-a ediţii a Cinéfondation. Totodată, Palme d’Or pentru scurt-metraje a fost oferit filmului chinez Xiao cheng er yue regizat de Qiu Yang, iar menţiunea specială a juriului a mers către filmul finlandez Kattoregizat de Teppo Airaksinen.

Prezenţa românească la ediţia a 70-a a Festivalului de la Cannes a fost diversă, îndeosebi cu producţii de scurt-metraje, dar şi prin prezentarea noilor proiecte de tehnologii de realitate virtuală ale cercetătorilor de la UNATC.

Astfel, Institutul Cultural Român de la Paris a susţinut şi anul acesta programul „Romanian Short Waves”, al cărui catalog de filme de scurt-metraj de 200 de minute este prezentat anual la Cannes. O proiecţie specială a unei selecţii a catalogului, de 110 minute, aleasă de organizatorii Festivalului, a avut loc vineri 26 mai la 13:30, în Sala F a Palatului Festivalurilor de la Cannes. Au fost proiectate scurt-metrajele Ninel de Constantin Popescu, SPID de Bogdan Mureşanu, Mă cheamă Costin de Radu Potcoavă, Dreams on sale de Vlad Buzăianu, Cumulonimbus de Ioana Mischie, Anathema de Borţun Andreea Cristina şi Almania de Anton şi Damian Groves. La proiecţie au fost prezenţi producătorul Dan Burlac, iniţiatorul „Romanian Short Waves”, precum şi regizoarele Ioana Mischie şi Ioana Ţurcan (prezentă şi ea în program cu scurt-metrajul Când vânatul merge-n rai).

Notăm de asemenea proiecţia specială a scurt-metrajului Vintage de Diana Gavra şi Ligia Ciornei, miercuri 24 mai, tot la Palatul Festivalurilor de pe Croisette, în prezenţa regizoarelor şi a actriţei Isabela Neamţu.

Totodată, a avut loc proiecţia scurt-metrajului Not Guilty de Irina Octavia Andronic, vineri 26 mai, în sala G, în prezenţa regizoarei şi a producătorului Bogdan Alexe.

O altă prezenţă susţinută de ICR Paris anul acesta a fost cea a programului „CINETic Initiatives”, în cadrul Pavilionului României, organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei, cu proiectul „The Romanian VR Showcase”, unde echipa formată din Ioana Mischie şi Marius Hodea au prezentat celor peste 60 de vizitatori pe parcursul zilelor de 25 şi 26 mai, 6 proiecte de realitate virtuală din domeniile ficţiunii, documentaristicii şi a generării computerizate. În cadrul pavilionului a fost prezentat şi primul film VR românesc,Escape de Millo Simulov şi produs de Spider Productions.

De asemenea, regizorul român Alexander Nanau a fost prezent, cu susţinerea Institutului Cultural Român de la Paris, la proiecţia filmului Nothingwood de Sonia Kronlund, vineri 24, la Théâtre Croisette, film ovaţionat de o sală arhiplină. Alexander Nanau a semnat imaginea filmului, care s-a aflat în competiţie oficială în cadrul selecţiei paralele Quinzaine des réalisateurs.