Acasă Alte comunitati „Rădăcini“ şi „Libertate“

„Rădăcini“ şi „Libertate“

Vernisajul expozițiilor „Rădăcini“ şi „Libertate“, organizat în cadrul Festivalului Național de Teatru, a avut loc, pe 25 octombrie, în foaierul sălii Studio a Teatrului Odeon din Bucureşti.

Expozițiile reprezintă o reconstituire a standului României de la Cvadrienala de scenografie de la Praga (Prague Quadrennial of Performance Design and Space) din luna iunie 2015, un proiect al Institutului Cultural Român. Acestea vor putea fi vizitate la Teatrul Odeon în perioada 25 octombrie – 1 noiembrie.

„Rădăcini“ este o expoziţie care prezintă o succesiune de imagini de copaci legendari din ţara noastră și fascinanta lor poveste. Fotografiaţi în timpul nopţii şi filmaţi în timpul zilei cu un aparat fix în mişcare, copacii au fost obiectivul artistic al unei acţiuni desfăşurate vreme de doi ani. Tema României, Roots / Rădăcini, propusă de comisarul de ţară Ştefania Cenean, surprinde teatralitatea realului şi mizează pe forţa nevăzută a rădăcinilor copacilor bătrâni, martori tăcuţi a ceea ce au cunoscut.

Autorul fotografiilor este artistul vizual Florin Ghenade. Împreună cu doctorandul în scenografie Cristian Stănoiu, Ghenade a selecţionat şi filmat copacii martori ai momentelor politice. Imaginile copacilor se completează în mod firesc cu siluete de lemn vechi pe care se regăsesc chipurile unor mari duhovnici români oprimaţi de puterea comunistă pentru ţinuta lor morală. Împreună, sfinţi şi arbori veghează un spaţiu unic. Standul – creația scenografei Ștefania Cenean, asistent Cristian Stănoiu – a fost realizat în atelierele scenografului Ștefan Caragiu.

În secţiunea dedicată studenţilor la scenografie a Cvadrienalei de la Praga, România a fost reprezentată prin expoziţia „Libertate“, semnată de Bianca Vesteman, masterandă în cadrul UNATC „I.L.Caragiale“ București. Lucrările realizate prin tehnici de videomapping, integrate în cele trei machete de lucru prezentate, redau spectacolele imaginare create pe baza unor texte semnate de William Shakespeare și Elmer Rice, având la bază un concept regizoral-scenografic modern, în contrast cu spaţiul expoziţional al standului – auster şi rece, creat, de asemenea, de Bianca Vesteman. Tema a fost subordonată conceptului general al Cvadrienalei.