Relația om-cyborg, în lucrările artistei Saint Machine la expoziția internațională „(Im)Possible Bodies”...

Relația om-cyborg, în lucrările artistei Saint Machine la expoziția internațională „(Im)Possible Bodies” 2020

Artista Saint Machine (Marilena Singer) va reprezenta România, în cadrul expoziției internaționale „(Im)Possible Bodies”, cu lucrările „I, HUMAN”, creat în colaborare cu Centrul pentru Tehnologii Avansate cu Laseri, și „Incremental GOD – Defining the Markov Blanket”, realizat împreună cu artistul Sergiu Negulici. Expoziția, care va fi deschisă în până pe 1 noiembrie, este organizată de Niet Normaal Foundation, curatoriată de Ine Gevers, autoarea expoziției„Robot Love“, și va fi transmisă pe site-ul evenimentului. Participarea artistei la eveniment este sprijinită de Institutul Cultural Român și de Centrul Cultural Expo Arte.

Tema expoziției „(Im)Possible Bodies” propune explorarea relației om-cyborg, într-o călătorie în spații virtuale și realități augmentate locuite de roboți, lucrări 3D și avataruri, purtând vizitatorii online într-o experiență senzorială. Împreună cu mai mult de 30 de designeri, hackeri și artiști participanți, „(Im)Possible Bodies” cercetează temele: Ce fel de cyborgi vrem să devenim? Implanturile și extensiile corpului nostru sunt noul normal. Și, de fapt, suntem deja fuzionați cu telefoanele noastre mobile.

„I, HUMAN” este un proiect transdisciplinar aflat la granița dintre intalație și multimedia, intervenție performativa și experiment, ce studiază coeziunea umană mediată de tehnologie și proiect de cercetare folosind algoritmi deep learning pentru a investiga subiecte swarm intelligence și proprietăți emergente la diferite niveluri. Construit în jurul conceputului de interconectivitate, proiectul testează, prin artă și tehnologie, noi modele de comportament colectiv. Instalația „I, HUMAN“ detectează date biometrice faciale ale utilizatorilor în vederea analizării impactului pe care o acțiune individuală, locală, ce poate părea neînsemnată, cum este starea emoțională a unui singur individ, poate afecta structuri colective. Prin această coeziune emoțională, utilizatorii vor putea controla și observa, în timp real, materia celulară vie, în cadrul unui experiment inovator de biofotonică ce încearcă să identifice și să ilustreze vizual tipare de comportament generatoare de stări emergente la nivel micro. Proiectul „I, HUMAN“ al artistei Saint Machine este realizat în colaborare cu: Marian Zamfirescu, compozitorul Mitoș Micleușanu, programatorii Alexandru-Florin Vartic, Sorin Olexiuc și inginerul electronist Radu Mititelu. Proiectul a reprezentat România, cu susținerea ICR, în anul 2019 la Ars Electronica și Athens Digital Arts Festival, bucurându-se de un real succes.

Creată de artiștii Saint Machine și Sergiu Negulici, „Incremental God v0.2 – Defining the Markov Blanket” este o animație interactivă evolutivă și adaptivă al cărei conținut crește sau se degradează în timp în funcție de reacțiile emoționale ale privitorilor. O lume organică virtuală ce pornește de la un set de condiții inițiale și evoluează în funcție de reacțiile emoționale ale privitorilor detectate de softul de diagnoză emoțională. Pentru a interacționa cu lucrarea, publicului i se cere permisiunea de a accesa camera video personală pentru citirea și interpretarea datelor faciale. Percepția lucrării este simultană cu influențarea conținutului său, astfel înțelegerea acestei lumi virtuale este imposibilă în absența trăirii ei. Incremental God v 0.2 este și un joc de redefinire a granițelor unui sistem. Personajul virtual feminin, un avatar al artistei Saint Machine, își redefinește continuu membrana dinamică și permeabilă pentru a supraviețui, pentru a-și reafirma identitatea și a co-exista în simbioză cu privitorii ale căror emoții îi influențează starea internă. Marginea ei fizică și emoțională devine un spațiu de negociere între fizic și virtual, între acțiune și înțelegere, între timpul prezent și memoria implementată.

Saint Machine este o artistă new media, creatoare a unor sculpturi fizice organice cu miez virtual ce folosesc corpul uman pentru a funcționa. Lucrările ei imersive investighează ideea de spațiu ca structură vie și chestionează disponibilitatea utilizatorilor de a ceda fizicalitatea în schimbul conținutului digital. În interacțiunea cu lucrările Saint Machine, succesul publicului de a le controla este întotdeauna sinonim cu a se lăsa asimilat de aceste organisme hibride ce emit lumină.

Sergiu Negulici este un artist vizual ale cărui lucrări sunt forme abstracte greu de catalogat, experimente între sculptură, colaj și desen. Lucrările lui încorporează structuri matematice complexe și presupun o înțelegere contextuală. Sergiu Negulici este, de asemenea, un regizor de succes, scurtmetrajele lui de animație „Splendida Moarte Accident” și „Numinosul” fiind selectate la numeroase festivaluri internaționale și premiate cu Jean Luc Xiberras Award pentru primul film at Annecy, Grand Award la CINANIMA și Grand Prize la Hiroshima International Animation Festival.

Saint Machine și Sergiu Negulici sunt la a treia colaborare, primele două fiind pentru proiectele FEED ME și HYBRID SENSORIUM, prezentate în expoziții internaționale ca Ars Electronica (AT), Madatac, Medialab-Prado (ES), LAVAL VIRTUAL (FR), ATHENS DIGITAL ARTS FESTIVAL (GR) sau CHANGWON SCULPTURE BIENNALE (KR).