Acasă Cultura / Culte Romanian Short Waves: Elita filmelor româneşti la Festivalul de la Cannes

Romanian Short Waves: Elita filmelor româneşti la Festivalul de la Cannes

Ajuns la cea de-a 68-a ediţie, Festivalul internațional de film de la Cannes este programat între 13 şi 24 mai, când se vor reuni 35.000 de profesioniști ai filmului. Prezența românească din acest este una substanțială – u 32 de filme – figurând în diversele secțiuni ale festivalului și cu patru selecții oficiale.

Din 2008 până programul Romanian Short Waves prezintă la Cannes 200 minute de scurt-metraje româneşti. Romanian Short Waves este un program produs de Asociaţia Secvenţe şi susţinut şi în acest an de Institutul Cultural Român de la Paris. Filmele selectate în programul Romanian Short Waves de Asociaţia Secvenţe participă la Short Film Corner, secţiune non-competitivă a Festivalului de Film de la Cannes. Prin promovarea filmelor independente și a celor de școală, Romanian Short Waves a condus la o mai mare vizibilitate a producţiilor româneşti în faţa selecţionerilor festivalurilor.

Cele 15 filme de scurt-metraj selectate pentru ediţia din acest an a programului Romanian Short Waves sunt: « Ecouri » de Dumitru Grosei, « Omulan! » de Matei Branea, « Verigheta » de Gabriel Achim, « Ninel » de Constantin Popescu, « N-ai fost acolo » de Ioana Agatha Păltinel, « Imobil » de Besenyei Katalin, « Lumină firavă » de Florina Dumitrache, « LAG » de Anton Groves & Bogdan Orcula, « Blue Spring » de Andreea Borţun, « Micul tata » de Ioana Turcan, « Dumneavoastră, Tu » de Bogdan Olteanu, « Fereastra » de Georgiana Moldoveanu, « This Time, Last Year » de Ana Savin, « Puzzled » de Tudor Botezatu, « Cristian » de Doina Rusti.

Vor fi proiectate 83 de lung-metraje, dintre care 53 figurează în selecția oficială. Inedit, anul acesta juriul va avea doi președinți în persoana fraților Coen, premiați déjà de cinci ori la Cannes. 200.000 de persoane vor fi prezente la Cannes în timpul festivalului, în timp ce populația orașului nu depășește 74.000 de locuitori.

Prezența românească din acest este una substanțială, cu 32 filme figurând în diversele secțiuni ale festivalului și cu patru selecții oficiale, notează Hotnews.ro

In selecţia oficială Un certain regard (care numără 19 filme) figurează două filme româneşti: «Comoara», în regia şi scenariul lui Corneliu Porumboiu şi «Un etaj mai jos», cel mai nou film al regizorului Radu Muntean. Ambele filme vor avea premiera mondială la Cannes, pe 21 mai.

Scurt-metrajul «Ramona» de Andrei Creţulescu face parte din selecţia Semaine de la critique, secţiune paralelă a Festivalului de la Cannes. Acest film de 20 de minute, fără dialog, al cărui sinopsis pe site-ul festivalului este «O fată. O maşină. Noapte. Nici o coincidenţă», va avea premiera mondială tot la Cannes.

Proiectul de lung-metraj «Frontiere/Borders» (Romania-Danemarca), regizat de Ionuţ Piţurescu, este invitat în selecţia oficială a Festivalului de Film de la Cannes, în cadrul secţiunii Atelier de Festival a Cinefondation.

De asemnea, 14 scurt-metraje româneşti figurează la secţiunea Short Film Corner, întâlnirea de neocolit a filmelor de scurt-metraj organizată de Festivalul de la Cannes. Short Film Corner este spaţiul unde se descoperă talentele de mâine, unde regizori, producători, distribuitori, programatori de festivaluri îşi dau întâlnire.

Filmele româneşti din această secţiune sunt : «Idle» de Raia Ana Al Souliman, «What God Wants, God Gets, God Helps Us All» de Mihai Pîrcălabu, «Cu lapte, fără zahăr» de Razvan Macovei şi Andrei Florescu, «Tibi» de Dan Iliuţă, « Maşina de făcut teme » de Ariana Pendiuc, «Nunta lui Iov» de Ciprian Mega, «Filmul de la capătul lumii» de Gheorghe Preda, «The Box» de Alexandru Fotea, «Castane & ghinde» de Ana Boariu, «Lingura veche» de Mick Davis, «Sin » de Isabella Santo, «Mesagerul» de Radu Potcoavă, « Dopul scuză mijloacele » de Mihai Ionescu, « In the House » de Ana-Maria Comanescu.