ÎNCHIDEȚI
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
sâmbătă, 16 ianuarie 2021
  • Despre noi
  • Colaboratori
  • Parteneri
  • Contact
TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
TimpRomanesc.ro - E timpul tau! TimpRomanesc.ro - E timpul tau!
  • Europa
    • Ucraina
    • Republica Moldova
    • Bulgaria
    • Serbia
    • Ungaria
    • Diaspora
  • America de Nord
    • Canada
    • SUA
  • Alte Comunitati
    • America Latina
    • Africa
    • Asia
    • Australia
  • România
  • Analize/Invitați
    • Analize
    • Invitați
  • Interviu
  • Video
Acasă Europa Alte comunitati Sărbătorile de iarnă în tradiția populară românească
  • Europa
  • Alte comunitati
  • Economic / Social
  • Evenimente
  • România
  • Stiri

Sărbătorile de iarnă în tradiția populară românească

De către Andras Rozalia -
04/12/2020

Un nou proiect online dedicat culturii tradiționale și obiceiurilor, datinilor și credințelor existente în România în preajma trecerii dintre ani, dezvoltat de Institutul Cultural Român de la Varșovia în parteneriat cu Muzeul Național al Țăranului Român din București, a fost lansat la 30 noiembrie 2020 pe rețelele de socializare ale reprezentanței. Prima săptămână a fost dedicatătradițiilor și obiceiurilor de Sfântul Andrei, materialele scrise și vizuale făcând parte din arhiva și din colecțiile MNȚR. Proiectul se va desfășura pe durata a cinci săptămâni.

Carmen Mihalache, cercetător la Muzeul Național al Țăranului Român din București, explică: „Perioada care începe din Ajunul Crăciunului și se încheie la Bobotează este marcată, în spațiul rural românesc, dar și în cel urban, printr-o suită de manifestări și obiceiuri în care se amestecă vechi sărbători păgâne (romane, ca Dionisiacele câmpeneşti, Brumulia, Saturnalia, Dies Natalis Solis Invicti), resemantizate sau reinterpretate în perspectivă creştină și ţărănească, cu câteva din cele mai importante sărbători din calendarul creștin: Nașterea Domnului, Sf. Vasile, Sf. Ion, Botezul Domnului.

Această perioadă foarte importantă prin consecințele ei în calendarul agrar și creștin se pregătește în comunitățile sătești și se construiește încetul cu încetul, încă de la începutul iernii, care coincide cu sărbătoarea Sfântului Andrei (numit și Moș Andrei sau Sântandrei).

Fiecare mare sărbătoare din acest interval este, în integralitatea ei, ca un palimpsest în care s-au așezat de-a lungul veacurilor, strat după strat, și s-au întrepătruns, contopindu-se, păgâna fervoare de odinioară, invențiile ludice recente și reprezentațiile dramatice ale Occidentului germanic şi anglo-saxon, toate subsumate sărbătorii religioase creștine. Astfel, în aproape 2000 de ani, formulele din textele colindelor rostite odinioară la curțile împărătești sau domnești și retorica rafinată a colindelor religioase au ajuns să se însoțească cu ilaritatea, frenezia și chiar obscenitatea purtătorilor de măști; ordinea şi dezordinea sunt unite și despărțite ritualic; granițele timpului se șterg și se redesenează; spații permanent separate – pământul și Cerul – comunică între ele. Miezul este creștin și în centrul simbolic al sărbătorii (ca și în centrul fizic al satului) se află biserica și sărbătoarea creștină. Dumnezeu, Iisus, Maica Domnului și sfinții puternici din calendarul iernii sunt omniprezenți în colinde, urări, reprezentațiile de teatru popular, domină, veghează și validează gesturile și acțiunile cele mai importante.

Timpul sărbătorii, sacru, fluid, străveziu și proaspăt înlocuiește pentru două săptămâni timpul rigid, opac și strict definit al fiecărei zile obișnuite din an. Doar în acest context complex este permisă aflarea rodului, a ursitei, a norocului, a lunilor fertile din anul următor. Doar urările de abundență, fertilitate și soartă bună pronunțate acum au șanse de împlinire. Cerurile se deschid, duhurile şi morţii umblă printre cei vii, comorile îngropate ard, animalele vorbesc și fac profeții despre oameni. Lumea se deschide în toate direcțiile, spațial și temporal, comunicarea este maximă, plină de bucurie și veselie, sărbătoarea împacă și unește tot ce era învrăjbit și despărțit. Pentru că Sărbătoarea creează – prin riturile și manifestările sale în cadrul comunității – premisele unui An Nou (agrar, pentru că vorbim despre țăran, iar interesele lui principale sunt legate de pământ, de cultivarea și rodirea lui) ideal, pus în lumina sacrului, și spectaculos.

Treburile cotidiene sunt lăsate la o parte, iar comunitatea se concentrează și concură în a construi ritual, pas cu pas, sărbătoare după sărbătoare, o lume nouă, proaspătă și benefică, în care fiecare membru al ei devine actor sau martor al unui nou început, un început cu aură de sfințenie.

Preponderent în toată această perioadă, spațial și temporal, este colindatul. Obiceiul presupune deplasarea unui grup mai mic sau mai mare de oameni (numit îndeobște „ceată”) de regulă din centrul satului către periferiile lui, cu scopul de a vizita fiecare gospodărie, fie ea înstărită sau umilă, și de a dărui locuitorilor ei vestea Naşterii Domnului sau prosperitate (umană, animală şi vegetală), primind în schimb daruri din partea gazdelor. Darurile sunt și ele alimente rituale, a căror putere vine din istoria lor și din modul de preparare. Gestul ritual al colindătorilor transferă locurilor vizitate sacralitate în sensul ei originar (putere, sănătate, forța și vitalitatea întregului).

Colindătorii propriu-ziși (în general grupuri de feciori, bine organizate și structurate ierarhic) mizează pe puterea cuvântului, întruchipând cosmosul cu însușirile sale primordiale (ordine și podoabă). Cetele de mascați – de o varietate spectaculoasă și beneficiind de puterea străveche a măștii (divinitatea animală revelată cândva strămoșilor vânători) – privilegiază gestul, fiind reprezentări ale straniului, ale haoticului care trebuie disciplinat și îmblânzit. Așa se face că în cazul colindatului cu măști, „sălbăticiunile” sunt conduse și domolite de oameni care le laudă sau le ironizează și le îndeamnă să joace.

Colindatul se încheie, în mod ritual, cu o petrecere comună sau ospăţ, care reuneşte simbolic, în mod ideal, întreaga comunitate, prin consumarea darurilor alimentare primite. Apoi ceata se desface, tot în mod ceremonial, prin gesturi care amintesc vag de moartea și învierea unor vechi și pierdute divinități agrare.

După încheierea riturilor, distanțele și diferențele reapar, truda reîncepe, viața cu toate ale ei reintră pe făgașul normal și un nou an poate începe, sub bune auspicii, în calendarul (agrar) și în fiecare gospodărie.“

 

 

Partajează asta:

  • Email
  • Mai mult
  • Twitter
  • Facebook

Similare

DISTRIBUIȚI
Facebook
Twitter
  • tweet
Articolul precedentGradul mediu de digitalizare al primăriilor din România: 32,3%
Articolul următorComisia Europeană lansează un plan de acțiune menit să sprijine relansarea și transformarea sectorului mass-media și a sectorului audiovizualului
Andras Rozalia

ARTICOLE SIMILAREDE LA ACELAȘI AUTOR

Alte comunitati

România va participa în premieră la Târgul Internațional de Carte de la Minsk

Alte comunitati

Expoziţie fotografică şi film românesc, prezentate în Polonia

Alte comunitati

Ziua Culturii Naţionale 2018 în Estonia

Alte comunitati

Un film românesc pe placul polonezilor

Cultura / Culte

Participare românească la Festivalul de poezie scandată Spoke’n’Word de la Varşovia

Cultura / Culte

Întâlniri cu scriitorul Dan Lungu, în Polonia

Alte comunitati

România la Târgul de Carte al Sileziei de la Katowice

Alte comunitati

Volum românesc în finala importantului Premiu Literar al Europei Centrale ANGELUS

Alte comunitati

Spectacol de teatru-dans la Festivalul Internaţional „Shakespeare” de la Gdańsk

Alte comunitati

Filme româneşti de animaţie la Festivalul Animator de la Poznań

Cultura / Culte

Sebastian Vaida, prezent la Fotofestiwal desfăşurat la Łódź

Alte comunitati

România şi cultura română, prezentate la Zilele Oraşului Rzeszów

MESAJ DE INTERES PUBLIC
ATENȚIONĂRI DE CĂLĂTORIE
DIRECȚIONAȚI PÂNĂ LA 3,5 % DIN IMPOZITUL PE VENIT PENTRU ANUL 2019
VERIFICĂ TIMPII DE AȘTEPTARE LA FRONTIERĂ

LEGĂTURI UTILE
  • SENAT – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
  • CAMERA DEPUTAȚILOR – COMISIA PENTRU COMUNITĂȚILE DE ROMÂNI DIN AFARA ȚĂRII
  • MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
  • DEPARTAMENTUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
  • DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ
MESAJ DE INTERES PUBLIC
Facebook
Facebook
Newsletter TIMP ROMÂNESC

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

MESAJ DE INTERES PUBLIC

MUZEUL VIRTUAL AL UNIRII

CAMPANII NAȚIONALE
CAMPANIE PENTRU PREVENIREA TRAFICULUI DE PERSOANE
CAMPANIA NAȚIONALĂ

SERVICII CONSULARE

Sistemul SOLVIT

PARTENERI

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ARHIVE
  • 2021 (98)
  • 2020 (2144)
  • 2019 (1172)
  • 2018 (1710)
  • 2017 (2534)
  • 2016 (2213)
  • 2015 (2296)
  • 2014 (2885)
  • 2013 (1541)
  • 201 (1)
TimpRomanesc.ro este un proiect media dedicat românilor de pretutindeni. Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ Responsabilitatea juridică în cazul editorialelor/opiniilor/articolelor redactate de invitații permanenți sau invitații speciali aparține în exclusivitate autorilor. Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv. contact@timpromanesc.ro
Contactați-ne: contact@timpromanesc.ro - tel.0753.937.268

ȘI MAI MULTE ȘTIRI

Ursula von der Leyen vrea certificat de vaccinare recunoscut reciproc în...

15/01/2021

222 de milioane EUR pentru apă potabilă mai bună în România

15/01/2021

Viorel Badea: “15 ianuarie reprezintă celebrarea spiritului creator al poporului român”

15/01/2021

CATEGORIE POPULARĂ

  • Stiri14755
  • Europa11503
  • Economic / Social8113
  • Evenimente7890
  • Cultura / Culte5952
  • România5903
All for Joomla All for Webmasters
© Copyright 2013 - 2021 - TIMP ROMÂNESC, realizat UltraSoft Systems, Editor: Asociația CENTRU ROMÂN PENTRU INIȚIATIVĂ SOCIALĂ
Translate »
MAI MULTE ARTICOLE
Alte comunitati

„Literary Death Match“, o premieră la Festivalul Internaţional de Literatură Bucureşti

Timp Românesc -
02/12/2015
17 nume importante ale literaturii internaţionale se vor reuni, în perioada 2- 4 decembrie, la cea de-a VIII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Literatură...

loading Anulare
Articolul n-a fost trimis - verifică adresele tale de email!
Verificarea emailului a eșuat., te rog încearcă din nou
Regret, blogul tău nu poate partaja articole prin email.