Acasă România Studiu Valoria: 78% dintre companiile respondente spun că se luptă cu scăderea...

Studiu Valoria: 78% dintre companiile respondente spun că se luptă cu scăderea drastică a cererii

Noua ediție a studiului ”Evoluția afacerilor în 2020” realizat de Valoria în parteneriat cu Doingbusiness.ro aduce o perspectivă actualizată asupra modului în care companiile au ajustat evoluția afacerilor în a doua parte a anului 2020.

”Față de ediția de la începutul anului, cercetarea Evoluția prognozată a afacerilor din România arată o contractare puternică a activității companiilor sub impactul pandemiei.Rezultatele cercetării indică pesimismul-rezervat al companiilor privind valoarea cifrei de afaceri, a profitului și investițiilor. Totuși respondenții spun că a doua parte a anului nu este percepută ca fiind semnificativ mai nefavorabilă decât prima jumătate, când s-a declanșat pandemia COVID-19. Putem pune că managerii au reușit, în mare parte, să recalibreze activitatea companiilor, în funcție de industria din care fac parte, dar revenirea este încă departe”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Prognoza privind evoluția cifrei de afaceri

Față de prognoza de la începutul anului 2020, perspectiva de creștere a companiilor este puternic ajustată în a doua parte a anului sub impactul pandemiei. Vedem scăderi de -15pp (de la 28% la 13%) ale procentelor companiilor care prognozează o cifră de afaceri mai mare cu 5%-10%, respectiv de -12pp (de la 25% la 13%) ale celor care așteaptă o cifră de afaceri mai mare cu 10%-20% în acest an. Totodată, nu mai puțin de un sfert dintre companiile respondente spun că se așteaptă la scăderi ale cifrei de afaceri mai mari de -30% în 2020.

La nivel de industrii, o creștere a cifrei de afaceri cu 10%-20% este previzionată de 67% dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate, 37% dintre firmele din industria de IT, 32% dintre firmele de servicii profesionale, 23% dintre firmele de producție industrială și de 20% dintre firmele din telecomunicații. Pe de altă parte, cele mai multe companii din industia de turism (72%), media și publicitate (61%), dar și din construcții și imobiliare (33%) prevăd scăderi ale cifrei de afaceri mai mari de -30%.

Prognoza privind evoluția profitului

Previziunile privind evoluția profitului sunt puternic ajustate acum, comparativ cu cele de la începutul anului 2020. Vedem o scădere de 17pp, de la 26% la 9% pe palierul 5%-10% și de 10pp pe, de la 25% la 15%, pe palierul 10%-20%. În a doua parte a anului numai 11% dintre companii (față de 25% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 1%-5% în acest an. Pe de altă parte observăm că se menține aproximativ același procent al companiilor (9%-10%) care spun că profitul lor va crește cu peste 20% în 2020, dar crește semnificativ, de la 10% la 45%, procentul companiilor care previzionează scăderi ale profitului în acest an.

La nivel de industrii, o creștere a profitului de 10%-20% este așteptată de 40% dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate și de 31% dintre firmele de servicii profesionale. Scăderi de peste -30% ale profitului sunt prognozată de companiile din turism (67%), media și publicitate (57%) și construcții (30%). Jumătate dintre firmele de transporturi spun că profitul lor va stagna în acest an.

Prognoza privind evoluția investițiilor

Dacă la începutul anului 11% dintre companii spuneau că investițiile lor vor stagna în 2020, în cercetarea din a doua parte a anului 25% spun acest lucru. Observăm, de asemenea, că numai 13% dintre firme au crescut investițiile cu 5%-10% față de 23% de la începutul anului, iar 16% comparativ cu 24% au mărit investițiile cu 5%-10% în 2020. În același timp, procentul companiilor care au scăzut investițiile în acest an trece de la 6% în prima parte anului la 26% acum.

La nivel de industrii, cele mai multe firme din IT (50%), agricultură și alimentație (30%) și comerț (20%), spun că au crescut investițiile cu 10%-20% în acest an. Pe de altă parte în transporturi și în media și publicitate investițiile au stagnat, iar în turism și energie și utilități au scăzut.

Prognoza privind evoluția numărului de angajați

În a doua jumătate a anului 2020, 43% dintre companiile respondente față de 25% anterior spun că nu au nici o creștere a numărului de angajați. Scade cu 9pp procentul companiilor care au creșteri de 1%-5%, de la 24% la 15%, iar procentul celor care au creșteri de personal de 5%-10% scade cu 14pp, de la 19% la începutul anului la 5% acum. Procentul companiilor care au redus numărul angajaților crește de la 14% la 26%.

Totodată rezultatele studiului arată cele mai multe companii de servicii profesionale (31%), 48% dintre cele de IT, 66% dintre companiile din agricultură și alimentație, 87% din media și publicitate, 73% din industria farmaceutică și 67% din energie și utilități nu au creșteri ale numărului angajaților în 2020.

Prognoza privind evoluția salariilor

La începutul anului 2020, 15% dintre companii nu previzionau creșteri salariale, dar procentul crește la 41% la ediția studiului din a doua parte anului. În schimb crește, de la 3% la 23%, procentul companiilor care spun că au scăzut salariile în acest an. Mai mult nici una dintre dintre companiile respondente spune că a făcut măriri de salarii mai mari de 10% în 2020.

Pe de altă parte, cele mai multe companii de servicii profesionale (75%), 40% din construcții și imobiliare, 83% din media și publicitate, 50% din industria farmaceutică și de sănătate nu au crescut deloc salariile în 2020.

Top 5 provocări și oportunități

Cele mai importante provocări identificate de directorii executivi și managerii companiilor respondente în a doua parte a anului 2020 sunt următoarele: scăderea drastică a cererii/comenzilor (78%), restrângerea activității (75%), menținerea cash flow-ului (68%), adaptarea companiei la noul context (58%) și colectarea facturilor (45%).

Cele mai importante oportunități din a doua parte a anului 2020 sunt următoarele: accesarea de granturi și fonduri europene (89%), dezvoltarea vânzărilor în mediul online (66%), digitalizarea și automatizaea proceselor (53%), dezvoltarea unor linii noi de business (38%) și scăderea tensiunii pe piața forței de muncă (25%).

Mai mult, directorii executivi și managerii companiilor respondente spun că principalele trei măsuri care ar conduce la îmbunătățirea mediului de afaceri din România sunt: susținerea mediului privat (85%), un program de investiții în infrastructură (73%) și digitalizarea relației cu autoritățile (59%). La începutul anului acestea erau: investițiile în infrastructură (82%), scăderea taxării muncii (76%) și stabilitatea politică și fiscală (59%).

”Răspunsurile managerilor cu privire la perspectivele companiilor pe care le conduc indică o schimbare radicală de perspectivă în contextul economic transformat de impactul pandemiei. Comparativ cu rezultatele cercetării din prima parte a anului 2020, cele din a doua parte a anului relevă faptul că procentul companiilor care spun că vor avea o cifră de afaceri în scădere este acum de 43% față de 11% la începutul anului. În cazul profitului procentul este 45% față de 10% la începutul anului, iar în cazul numărului de angajați este de 26% față de 14% la ediția anterioară a studiului. Ce va aduce anul 2021? Poate un accent mai mare pe productivitate și agilitate prin digitalizare”, spune Dumitru Ion, CEO Kompass Romania și Doingbusiness.ro, co-autor al studiului.

Studiul Valoria privind percepţia managerilor asupra evoluției mediului de afaceri românesc în a doua jumătate a anului 2020 are la bază un chestionar care analizează percepţiile a 355 executivi de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat în perioada 1 octombrie – 6 noiembrie 2020. Dintre respondenți, 7% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, 4% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane de euro, 24% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane de euro, 33% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro și 32% sub un milion de euro cifră de afaceri. 42% dintre respondenți au funcția de CEO/Președinte/Director General. Acest studiul a fost realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro.