O linie telefonică gratuită TELVERDE-SOLVIT funcționează începând de ieri pentru preluarea, pe cale informală şi cu celeritate, a problemelor generate de aplicarea necorespunzătoare a legislaţiei europene privind piaţa internă.Anunțul a fost făcut de ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, în cadrul Comitetului de coordonare a Sistemului național de gestionare a afacerilor europene:
”Ne dorim să arătăm că cetățenii români sunt protejați și că reacționăm atunci când există orice semnal că ei sunt trataţi incorect. TELVERDE-SOLVIT vine în întâmpinarea persoanelor fizice şi juridice ale căror drepturi dobândite prin calitatea de cetăţean al Uniunii Europene au fost încălcate într-un alt stat membru”, a declarat Victor Negrescu.
Numărul 0800 672 507 poate fi apelat gratuit, din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 09:00 – 16:00.
SOLVIT îndeplineşte rolul de intermediar şi se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislaţia comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător. Termenul de soluționare a cererilor în cadrul SOLVIT este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit.
În competența SOLVIT intră recunoaşterea calificărilor profesionale și a diplomelor în alte state membre, calcularea pensiilor și a indemnizațiilor de șomaj, înmatricularea autovehiculelor și permisele de conducere, obținerea permiselor de ședere, accesul la educație sau circulația capitalurilor și rambursările de TVA.
SOLVIT este un mecanism creat și coordonat de Comisia Europeană în domeniul pieței interne, care funcţionează pe baza cooperării dintre cele 31 de centre constituite în cadrul administraţiilor publice ale Statelor Membre ale Uniunii Europene şi ale celorlalte trei state aparţinând Spaţiului Economic European (Norvegia, Islanda şi Liechtenstein). Aceste centre formează reţeaua SOLVIT si sunt conectate prin intermediul unei baze de date online, aflată sub coordonarea şi supravegherea Comisiei Europene.
Fiecare plângere este gestionată de două centre SOLVIT: cel de origine (centrul SOLVIT fie din statul membru de cetățenie sau de stabilire, fie din statul membru care deține o legătură administrativă cât mai strânsă cu petentul) și cel responsabil (centrul SOLVIT din statul membru în care se află autoritatea publică care a încălcat legislația UE). Pe de altă parte, SOLVIT nu poate rezolva litigii între două firme sau problemele întâmpinate în calitate de consumator, dar nici nu gestionează plângeri la adresa instituţiilor Uniunii Europene.
În 2016, SOLVIT s-a ocupat, la nivelul Uniunii Europene, de 2.414 cazuri. Centrele sale au lucrat în medie 59 de zile pentru gestionarea unui caz și au soluționat 89% din petiţii.