Acasă Alte comunitati Filmele româneşti la cel mai mare festival de film din Europa Centrală...

Filmele româneşti la cel mai mare festival de film din Europa Centrală şi de Est

Foto: ICR

Institutul Cultural Român de la Praga anunţă participarea a trei filme româneşti la cea de-a LII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary.

Breaking News – Sinopsis: Pe reporterul de televiziune Alex Mazilu îl aşteaptă o sarcină foarte grea: să filmeze un reportaj post-mortem al colegului său care a decedat într-un accident tragic pe care l-au suferit împreună, dar din care Alex a scăpat cu viaţă. Ghid îi este fiica colegului a cărei relaţie cu tatăl său era mai mult decât complicată. Alex devine involuntar martor la lupta fetei de a face faţă decesului tatălui şi ajunge totodată la concluzia că pentru a putea reda toată viaţa unui om, un scurt reportaj este extrem de puţin. În al treilea film al său, regizoarea Iulia Rugină, aduce în prim plan diferite motive: întrebarea dacă într-adevăr putem cunoaște pe cineva cu adevărat, fascinația omului în legătură cu lumile private ale celor din jur, problematica relațiilor dintre părinți și copii și tendința mass-mediei contemporane de a exagera relațiile dintre oameni.

Mariţa – Sinopsis: După o ceartă cu prietena sa, Costi, în vărstă de 30 de ani, se hotărăşte să petreacă câteva zile cu familia la o cabană închiriată. Părinţii lui sunt despărţiţi de multă vreme, dar Costi reuşeşte să îl convingă pe tatăl său, Sandu, să se reîntâlnească cu fosta soţie si cu copiii pe care ani de zile i-a neglijat din cauza pasiunii sale pentru viaţă şi alte femei. Acesta nu se lasă greu convins şi amândoi pornesc într-o călătorie din Transilvania până în Moldova, cu vechea maşină a familiei, numită Mariţa. Nu doar mașina de care sunt legate multe amintiri comune, dar și apropierea reciprocă recent descoperită îi determină pe ambii bărbați să recapituleze experiențe uitate de mult timp. La întâlnirea cu restul familiei, trecutul devine şi mai viu. Povestirile colorate şi comentariile pline de farmec ale lui Sandu unesc familia pentru o seară şi poate şi vindecă câteva răni vechi. În debutul promițător al lui Cristi Iftime, dialogurile naturale devin purtătoare ale unei poveşti de familie care se regăseşte după foarte mult timp.

Ouăle lui Tarzan – Sinopsis: Legenda spune că, la sfârșitul anilor 1920, sovieticii au construit un centru de cercetare în Sukhumi, capitala Abhaziei, cu scopul de a încrucișa oamenii și maimuțele. Noua fiinţă nu a văzut niciodată lumina zilei, la fel ca şi „omul nou“ comunist al lui Marx. Cu toate acestea, în aripile abandonate ale institutului Sukhumi, oameni și maimuțe convieţuiesc şi în zilele noastre, primii fiind privaţi de presiunea schimbărilor sociopolitice turbulente, cei din urmă fiind supuşi testărilor nemiloase de noi medicamente și proceduri medicale. Într-un teritoriu în litigiu de pe țărmurile Mării Negre, marcate permanent de prăbușirea Uniunii Sovietice și de conflictele georgiene-abhazice ulterioare, ei au ceva în comun: au devenit relicve ale unei serii de experimente nereușite din trecut. Acest eseu documentar analizează relația dintre oameni și primate – cele mai asemănătoare mamifere omului – pentru a sublinia influența distructivă a dogmelor ideologice și rolul esențial al credinței și eticii în toate cercetările ştiinţifice. Festivalul Internaţional de Film de la Karlovy Vary este cel mai mare festival de film din Europa Centrală şi de Est (singurul de categorie A) şi unul dintre cele mai respectate festivaluri de film de pe continentul nostru. Participarea la acest festival reprezintă pentru fiecare film o excelentă carte de vizită, dovadă a succesului în faţa criticii şi a publicului, iar pentru cinematografia naţională este o chestiune de prestigiu.

Institutul Cultural Român de la Praga contribuie la reprezentarea delegaţiilor filmelor româneşti la Festivalul Internaţional de la Karlovy Vary, asigurând participarea scenaristei Ana Agopian şi a actriţei Voica Oltean, a actorului Alexandru Potocean şi a producătoarei Ioana Lascăr, precum şi a domnilor Radu Gorgoş şi Anton Breiner, director de imagine, respectiv asistent de regie (Ouăle lui Tarzan).