Galerii românești, prezentate la Târgul Internațional de Artă Contemporană ARCO Madrid

Galerii românești, prezentate la Târgul Internațional de Artă Contemporană ARCO Madrid

Galeriile românești Eastwards Prospectus și Ivan, ambele din București, au fost selectate de Comitetul de organizare al celei de-a XXXVIII-a ediții a Târgului Internațional de Artă Contemporană ARCO Madrid în secțiunile „Opening”, respectiv „Programul general”.

Ambele galerii beneficiază de sprijinul Institutului Cultural Român Madrid pentru a prezenta, între 21 și 25 februarie, lucrări ale artiștilor Paul Neagu, Mădălina Zaharia (Galeria Ivan) și Damir Očko (Eastwards Prospectus).

Pentru cea de-a șasea participare la târgul ARCO, Galeria Ivan prezintă un proiect ce continuă direcția edițiilor anterioare prin dialogul dintre doi artiști din generații diferite cu abordări similare. Galeria a invitat-o pe Mădălina Zaharia (n. 1985) să genereze un „răspuns” la practica artistică complexă a lui Paul Neagu (n. 1938 – d. 2004). Cercetând lucrările conceptualiste și demersul experimental al lui Paul Neagu – performance, pictură, instalație, fotografie – și confruntându-se cu un parcurs artistic comun, amândoi fiind artiști români ce au emigrat și activat pe scena artistică din Londra, Mădălina Zaharia a conceput cu medii digitale o instalație de printuri și intervenții parietale ce exprimă într-un mod abstract conexiunile multiple dintre propriul demers și lucrările de Paul Neagu expuse.

Paul Neagu (Bucureşti, 1938 – Londra, 2004) a trăit şi a lucrat în Anglia începând cu anul 1970, când a părăsit definitiv România. Artişti importanţi precum Antony Gormley, Anish Kapoor, Rachel Whiteread, Tony Cragg i-au fost studenţi şi au afirmat importanţa căilor de explorare artistică pe care Neagu le-a deschis. Lucrările sale se află în numeroase colecţii publice, precum Arts Council of Great Britain, Muzeul Național de Artă al României (București), National Museum of Modern Art (Tokio), Philadelphia Museum of Art, Scottish National Gallery of Modern Art, Tate Gallery (Londra), Victoria and Albert Museum (Londra).

Mădălina Zaharia (n. 1985, Sighetu Marmației, România) trăiește și lucrează în Londra. În 2012 a absolvit un Master în Grafică la Royal College of Art, după ce a obținut o diplomă postuniversitară în Arte vizuale la Byam Shaw School of Art (CSM) în 2010 și o licență în Cinematografie și media la Universitatea Națională de Arte din București în 2008. Printre expozițiile sale personale se numără: “LOOKING LONDON, TALKING TOKYO” la Tintype Gallery, Londra, (2015), “A well furnished room” la IngridProjects, Londra, (2014) și “Kitz.Pmz.AAAAA!” la Tintype Gallery, Londra (2013). A mai participat în expoziții de grup și evenimente precum: “London Open 2015” la Whitechapel Gallery, Londra, (2015), “Feel the discourse!”în cadrul Guest Projects, Londra, (2015) și “The Forgotten Pioneer Movement” în cadrul District Kunst und Kulturforderung, Berlin, Germania, (2014). Reprezentată de Tintype Gallery, Londra.

Născut la Zagreb în 1977, Damir Očko a studiat la Universitatea de Arte Frumoase din Zagreb, iar în perioada 2007-2011 a beneficiat de o serie de rezidențe la KulturKontakt Viena, HIAP Helsinki, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, Temple Bar Gallery Dublin. Expoziții individuale i-au fost organizate în Croația, Italia, Germania, Ungaria, Franța (Palais de Tokyo), Canada, Polonia, Irlanda etc. În 2014, a reprezentat Croația la Bienala Internațională de Artă de la Veneția.

În România, a expus la Galeria Eastwards Prospectus în 2016 (show individual, “Repetă după mine”) și în expoziția de grup “Seeing Ourselves Sensing” în 2017. La Madrid, Damir Očko va prezenta cel mai recent video, Dicta, precum și o serie de noi lucrări rezultate în urma amplei cercetări pe care a făcut-o în procesul de producție a acestui video. Prezentat ca un poem radical care pornește de la un extras dintr-un text de Bertolt Brecht care se referea la importanța și dificultatea de a spune adevărul în anii Fascismului, artistul îl revizitează pentru a compune un poem sub forma unui discurs radical dadaist, experimentând cu modul în care se construiește semnificația în epoca „adevărurilor alternative”.

Institutul Cultural Român de la Madrid susține, încă din 2012, participarea galeriilor românești la cel mai important târg de artă contemporană din Peninsula Iberică.