”Occident Express” sau pendularea între Est și Vest

”Occident Express” sau pendularea între Est și Vest

Spectacolul ”Occident Express” de Matei Vișniec va fi pus în scenă de actorii Francesco Gargiulo, Alessandro Lussiana, Anna Montalenti, Stefano Moretti și Giulia Valenti pe 2, 3 și 4 iulie, la  Torino.

Piesa este punerea în scenă a volumului omonim de Matei Vișniec (jurnalist, dramaturg și poet român), o piesă de teatru care prezintă istoria unui popor care încearcă să-și uite propriul trecut pentru a aspira la Occidentul mitic, raportându-se, însă, constant la locul de origine. Este o pendulare între Occident şi Orient, între Est şi Vest, între acasă şi departe, o poveste despre oameni obişnuiţi. Vișniec preia universul imaginarul din Orient Express, trenul emblemă a luxului occidental, efectuând o inversare a rutei: fluxul migrator de vieți care se îndreaptră, de data aceasta către cele mai apropiate epicentre ale modelului american și anume Europa Occidentală.

Textul este fragmentat în patru tablouri, urmărindu-se fiecare poveste prin fereastra unui tren, ca și când, pe geam, putem vedea doar ceea ce se află în interiorul marginilor acestuia, reușind astfel să asistăm la un singur moment, un moment special din viețile trăite de personajele lui Vișniec.

Matei Vișniec – dramaturg, poet, romancier și jurnalist, Matei Vişniec s-a născut la 29 ianuarie 1956 la Rădăuţi, în Bucovina. Foarte repede descoperă în literatură un spaţiu de libertate. Citeşte cu aviditate Kafka, Dostoievski, Camus, Poe, Lautremont. Îi plac suprarealiştii, dadaiştii, povestirile fantastice, teatrul absurdului şi al grotescului, poezia onirică şi chiar teatrul realist anglo-saxon, pe scurt, îi place totul cu excepţia realismului socialist. Studiază filozofia la Bucureşti şi devine foarte activ în sânul generaţiei ‘80, fiind membru fondator al Cenaclului de luni. Crede în rezistenţa culturală şi în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul. Crede mai cu seamă că teatrul şi poezia pot denunţa manipularea omului precum şi spălarea creierelor prin discursurile ideologice. Înainte de 1987 se afirma în România prin poezia sa epurată, lucidă, scrisă cu acid.

Spectacole și participări la mari festivaluri internaționale de teatru: Festivalul de la Avignon, Bienala de teatru de la Bonn, Festivalul de teatru de la Edinburg, Festivalul FAJDR de la Teheran, Festivalul de teatru de la Sibiu etc.

A fost invitat pentru intervenții și conferințe pe tema rezistenței culturale și a literaturii ca spațiu de libertate în numeroase orașe din Franța, dar și în Italia (Universitatea din Padova, Universitatea din Bolognia, Institutul Cultural Francez de la Roma), Statele Unite (Universitatea Phoenix din Arizona, Festivalul “Playing French” de la Chicago), Maroc (Centrul Cultural Francez de la Tetouan), Iran (Universitatea liberă de la Teheran), Japonia (Teatrul Kaze din Tokyo), Cehia (Centrul Cultural Român de la Praga), Marea Britanie (Festivalul de teatru de la Brighton), Germania (Teatrul Hans Otto de la Potsdam), Luxemburg (Fabriktheater) etc.

Piesele lui Matei Vișniec sunt traduse în peste 25 de limbi. Unele au fost montate în teatre importante din Europa: Teatrul Rond Point des Champs Elysées la Paris, Teatrul Stary din Cracovia, Teatrul Piccolo din Milano, Teatrul Regal din Stokholm, Teatrul Young Vic din Londra, Teatrul Național din Istanbul, Teatrul Maxim Gorki din Berlin, Teatro Stabile din Catania (Sicilia) etc.

O avanpremieră a spectacolului a avut loc, în prezența scriitorului Matei Vișniec, la Standul României în cadrul programului participării României la Salonul Internațional de Carte de la Torino 2015.